Toyota Material Handling fortsätter sin satsning på rådgivningsverksamhet

Toyota Material Handling fortsätter sin satsning på rådgivningsverksamhet

Toyota Material Handling arbetar aktivt med att bygga en nära relation med sina kunder för att kunna erbjuda mer än bara sina produkter. Ambitionen är att hjälpa kunderna att förbättra sin situation avseende säkerhet, kvalitet, tillgänglighet och produktivitet. Med anledning av det lanserade företaget det nya affärsområdet Advisory Services i början av 2018, vilket innehåller rådgivnings- och konsulttjänster inom säkerhet, logistik, lean och automation samt Fleet Management-systemet I_Site.

Förbättrade interna logistik- och produktionsflöden

För kunden innebär det exempelvis att man kan kontakta Toyota Material Handling för att se över hela sina interna logistik- och produktionsflöden, oavsett om det gäller förbättrade flöden, automationsmöjligheter, utformning av nya lokaler eller implementation av lean. Det betyder i slutändan att Toyota kan hjälpa kunden att sänka sin totalkostnad för materialhanteringen.

Fortsatt stark tillväxt

Sedan uppstart har satsningen på området fortsatt med flera rekryteringar, och det finns en förväntan på fortsatt stark tillväxt under de närmaste åren sett till såväl omsättning som rekryteringsbehov.

- Vi är övertygade om att det här är helt rätt väg att gå strategiskt för att möta våra kunders behov i en tid där allt mer av diskussionen kretsar kring lösningar och där kunden kräver en allt högre kompetens från sina leverantörer, säger Henric Hasth, VD för Toyota Material Handling Sweden.

Logistikanalys med spetskompetens

Viktor Brandon Leek, ansvarig för affärsområdet Advisory Services, tycker att starten har varit positiv:

- Våra kunder har varit otroligt nöjda med de projekt vi har genomfört och själva lyft fram styrkan i att vi kan leverera en helhet, där vi är marknadsledande i vår kapacitet och kompetens att kombinera en övergripande logistikanalys med spetskompetens inom de tekniska applikationerna av vår utrustning.

Toyota Material Handling väljer, som ett av de första Toyotabolagen i koncernen, även att erbjuda rådgivningstjänster inom lean – ett område som utvecklats och förfinats inom ramen för Toyota Production System (TPS) under de senaste 70 åren.

- Att ge kunderna möjlighet att lära sig lean direkt från källan är något som väckt ett betydande intresse ute på marknaden och där vi ser en stor potential att göra skillnad direkt i kundens kärnverksamhet, avslutar Viktor Brandon Leek.

Toyota anordnar leanutbildning

Toyota arrangerar exklusiv 3-dagars leanutbildning på Toyota Material Handlings fabrik i Mjölby 19-21 november 2019. Lär dig Lean - direkt från källan.