Toyota Material Handling var värd för Safety Days för ökad säkerhet på jobbet

Toyota Material Handling var värd för Safety Days för ökad säkerhet på jobbet

Den 25-27 november bjöd Toyota Material Handling Europe (TMHE) in ett åttiotal experter på hälsa och säkerhet från näringsliv, offentlig sektor och fackföreningar till sitt huvudkontor i Mjölby. Arrangemanget skedde i samarbete med EU:s organ för arbetsmiljöfrågor, EU-OSHA.

Toyota som har samarbetat med EU-OSHA i fem år tror på betydelsen av ett starkt ledarskap och utbyte mellan olika sektorer för att förbättra säkerhetsnormerna i Europa. Temat för Safety Days var ”Indicators of Organisational Safety and Health Performance”. Det valdes för att skapa möjlighet att jämföra mätningar och hur hälsa och säkerhet på arbetsplatserna hanteras. Samt för att deltagarna skulle få dela erfarenheter från sin dagliga verksamhet.

Globala säkerhetschefer nätverkade
Under tvådagars-arrangemanget hade ett åttiotal experter möjlighet att dela erfarenheter, utmaningar och framgångar. Bland deltagarna fanns tio globala eller europeiska säkerhetschefer från större företag, fem globala inköpare, åtta seniora svenska säkerhetsexperter, tio leverantörer och fyra fackföreningsrepresentanter. Programmet var varierat med föreläsningar, workshops, fabriksvisningar, besök i företagets Safety Dojo – ett för Toyota unikt koncept, en introduktion till Toyota Production System (TPS) samt en mässa där säkerhetslösningar på materialhanteringsutrustning visades upp. Dessutom gavs tillfällen att nätverka.

Reyes Gonzalez, Global Safety Manager på Heineken: ”Toyota Safety Days var ett utmärkt benchmarkingarrangemang som gav en ovärderlig möjlighet att nätverka med kollegor.”

Tom Schalenbourg, Sustainability Director på Toyota Material Handling Europe tillägger: ”Vårt mål är att sammanföra säkerhetsexperter, leverantörer och kunder för att förbättra säkerhetsmetoder såväl för våra medarbetare som för våra kunders och våra leverantörers medarbetare. Detta samarbete är en viktig del i vår hållbarhetsstrategi ”Dual Impact”.

Programmet innehöll också presentationer och workshops om EU-OSHAs kampanj under 2014 och 2015: ”Friska arbetsplatser förebygger stress”. EU-OSHA och Arbetsmiljöverket presenterade insikter om hur man hanterar arbetsrelaterad stress och de verktyg som har gjorts tillgängliga via kampanjen ”Friska arbetsplatser förebygger stress”. Detta arrangemang följer tidigare benchmarkingarrangemang under 2014, som har organiserats av Henieken, European Platform on Industrial Safety (ETPIS) och Lego. Nästa arrangemang är planerat i Bryssel, 5-6 mars 2015.

Bild: Från vänster till höger: Agneta Ring, Sustainable Development Champion TMHE, Matthias Fischer, President and CEO TMHE,  Martin Brebach, EU OSHA board member, Tom Schalenbourg, Sustainability Director TMHE, Raghad Pedersen, Global EHS Manager LEGO, Dietmar Elsler, Project Manager Prevention and Research Unit EU-OSHA, Reyes Gonzalez, Global Safety Manager HEINEKEN, Olivier Salvi, President INERIS Developpement, Julia Flintrop, Project Manager EU-OSHA, Marc Maureaux, Corporate Communications Manager TMHE, Tony Ageneau, Service Technical Operations Senior Manager TMHE.