Toyota Traigo80 – elektrisk motviktstruck får German Design Award 2019

Toyota Traigo80 – elektrisk motviktstruck får German Design Award 2019

Toyota Traigo80, 6-8-ton-modellen av den elektriska motviktstrucken för tunga arbeten, har belönats med German Design Award 2019, tyskt designpris för enastående designkvalitet.

German Design Award, det tyska designpriset, är ett internationellt pris som utfärdas av det tyska designrådet för att markera speciellt unika trender inom design. I kategorin "Utmärkt produktdesign" fick Traigo80 priset "Vinnare" av den högt ansedda, internationella expertjuryn. Toyota Traigo80 är den första motviktstrucken från Toyota Material Handling som får priset German Design Award. År 2015 fick den förbränningsmotordrivna motviktstrucken Toyota Tonero ta emot en särskild utmärkelse.

Toyota Traigo80 är en elektrisk högkvalitetstruck för tunga arbeten, ett riktigt bra alternativ till förbränningsmotordrivna truckar. Truckens stilrena design kännetecknas av kraftfullhet, slitstyrka och enkelhet. Den välformade instrumentpanelen är designad kring föraren för att denne ska kunna arbeta intuitivt, i en miljö med låga vibrationer och buller tack vare den flytande förarhytten. Hela trucken har designats för att säkerställa god sikt, så att föraren kan se djupt i alla vinklar.

Juryns motivering lyder "Denna moderna, elektriska motviktstruck övertygar med sin ergonomiskt utformade förarhytt, som dessutom levererar mycket god runtomsikt. En ren, funktionell design vars starka, distinkta former passar för den tunga industrin, och som lovar ren prestanda."

Tomas Jankauskas, industridesigner på Toyota Material Handling Europe, förklarar processen bakom utformningen av Traigo80 6-8t: – Jag tror att om trucken ser rätt ut, så kommer den att prestera rätt också, och vice versa. Det är lite som naturens egen formutveckling, bara den bästa överlever. Vi använder detta i vår designprocess genom att eliminera slöseri och endast låta den utformning som presterar bäst finnas kvar.

Den funktionella utformningen av Toyota Traigo80 6-8t baseras på Toyotas sanna värderingar och är ett resultat av lagarbetet mellan Toyotas svenska designteam i Mjölby och det italienska R&D-teamet i Bologna.

Priset kommer att överlämnas den 8:e februari 2019 under en prisceremoni i Frankfurt, Tyskland. Alla designvinnare kommer då även presenteras för allmänheten på en utställning.