Eyetracking från Tobii ska öka säkerheten för förare i gruvor, gas- och oljeproduktion

Pressmeddelande  •  2012-04-30 14:24 CEST

Tobii Technology, världsledande inom eyetracking och blickstyrning, och Six Safety Systems, ledande inom förarsäkerhetslösningar, utvecklar en ny eyetracking-lösning som ska hjälpa gruvföretag, olje- och gasproducenter att förbättra säkerheten för förare och reducera kostsamma transportrelaterade incidenter. Lösningen presenteras på konferensen Petroleum Safety Conference i Banff, Kanada den 30 april – 4 maj.

– Samarbetet och partnerskapet med Tobii känns väldigt spännande. Vår ambition är att utveckla världens mest avancerade och exakta säkerhetslösning för förare och operatörer, en lösning som kommer att minska risken för olyckor relaterade till sömn och ouppmärksamhet, säger Rich Robillard, VD för Six Safety Systems.

Systemet kommer att registrera förarens ögonrörelser och tillhandahålla objektiv information om föraren eller operatören, hur denne beter sig och hanterar fordonet. Baserat på denna information kan systemet rekommendera aktiviteter eller åtgärder för föraren och därigenom öka säkerheten.

Läs mer om Six Safety Systems.

Läs mer om Petroleum Safety Conference.

Läs hela pressreleasen i sin helhet (ENG).

Mediakontakt
Tobii Technology:
Sara Hyléen, Head of PR, Tobii Technology; phone: +46 709 161 641, sara.hyleen (@) tobii.com

Six Safety Systems:
Alex Zarco, phone: +1 403 612 1695. Email: azarco (@) integratesafety.com