Tobii och NTT DOCOMO presenterar unik tablet med eyetracking

Pressmeddelande  •  2012-09-19 07:25 CEST

Tobii Technology, världsledande inom eye tracking och blickstyrning, meddelar att NTT DOCOMO, Japans ledande leverantör av mobila röst-, data- och multimedietjänster, kommer att presentera ibeam, en tabletprototyp med inbyggd blickstyrning från Tobii. Prototypen kommer att visas i NTT DOCOMOs monter # 4B66 på CEATEC i Tokyo, 2-6 oktober.

– Det här är ett spännande steg framåt i vårt arbete mot visionen om en värld där blickstyrning är en del av vår vardagsinteraktion med olika apparater, säger Henrik Eskilsson, VD på Tobii Technology. Många ledande aktörer inom konsumentelektronik är i full färd att utforska möjligheterna med Tobiis eyetracking-teknik och vi kommer att få se fler och fler konceptprototyper i takt med att industrin realiserar blickstyrning i olika enheter.

Tabletprototypen ibeam tillverkas av Fujitsu för NTT DOCOMO och använder marknadens mest avancerade och kompakta eye tracker, Tobii IS20 (tidigare Tobii IS-2). Med ibeam kommer också NTT DOCOMO att visa framtida möjligheter inom naturliga användargränssnitt med blickbaserad interaktion.

– Sedan införandet av multitouch och gyroskop i mobila enheter har vi sett en explosion av kreativitet från applikationsutvecklare, säger Eskilsson. Med eyetracking blir program mycket mer lyhörda, vilket skapar helt nya möjligheter inom allt från spel till rena B2B-lösningar. Introduceringen av eyetracking och blickinteraktion har möjlighet att generera en andra våg av kreativitet på mjukvarusidan.

Med Tobii Gaze Interaction Development Kit kan utvecklare snabbt komma igång att utforska denna nya modalitet för att addera en ny dimension till användarupplevelsen i sina produkter.

Titta på en demo av Tobii Gaze här.

Om Tobii Technology

Tobii Technology är världsledande inom eye tracking – en teknologi som innebär att en dator kan avgöra exakt var man tittar. Eye tracking kan användas inom en mängd olika områden. Tobii har utvecklat produkter för analys av exempelvis reklam och för användbarhetstester av webbsidor och programvara. Vi gör även kommunikationshjälpmedel för handikappade, där ögonstyrning möjliggör för personer med till exempel CP, ALS eller förlamningsskador att kommunicera och använda dator, endast med hjälp av blicken.

Tobiis kunder och användare finns över hela världen och vi arbetar kontinuerligt på att ta vår kärnteknologi till nya användningsområden, som spel, diagnostik och bilsäkerhet. Tobii grundades 2001 och är ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och har filialer i USA, Tyskland, Norge, Japan och Kina. Produkterna säljs direkt samt via återförsäljare och samarbetspartners över hela världen.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom