Tobii visar nästa generations eye tracker på CeBIT

Pressmeddelande  •  2012-03-05 08:25 CET

STOCKHOLM och HANNOVER, 5 mars 2012 — Tobii Technology, världsledande inom eyetracking och blickstyrning, introducerar nästa generations eye tracker, Tobii IS-2 Eye Tracker. Med sin nya komponent tar Tobii ett markant kliv framåt i utvecklingen av eyetracking och möjliggör en rad nya professionella och konsumentrelaterade produkter och tillämpningar. Tobii IS-2 Eye Tracker kommer att visas i Tobiis monter nr A29, hall 26, på Cebit i Hannover den 6-10 mars.

– Genom att introducera marknadens minsta och mest stabila eyetracking-system kan vi ta eyetracking till ett flertal nya applikationer. Vi samarbetar med många partner som redan idag implementerar eyetracking i ett stort spektra spännande produkter. Fantasin är egentligen den enda begränsningen för vad man kan göra med eyetracking, säger Henrik Eskilsson, VD på Tobii Technology.

Ett språng i teknisk utveckling
Tobii IS-2 Eye Tracker har förbättrats på flera punkter jämfört med sin föregångare Tobii IS-1 Eye Tracker, som idag är världens mest implementerade eyetracking-system. Prisnivån har sänkts radikalt, storleken har minskats med 75 procent och systemet är 40 procent mer strömsnålt. Hela komponenten är integrerad på ett kort med egen processering, vilket gör systemet oberoende av den produkt den ska integreras med.

Interaktiva och analytiska applikationer
Blickinteraktion, så kallad Gaze, gör datorinteraktion mer effektiv, ergonomisk och engagerande. Med Tobii IS-2 kan blickbaserad interaktion enkelt adderas till produkter som:
•    Bildskärmar och datortillbehör
•    computer-aided design (CAD)
•    medicinsk bilbehandling, t.ex. röntgenbilder eller ultraljud
•    flygledartorn
•    baggageröntgen
•    arkadspel
•    informations- och underhållningssystem

Eyetracking är också ett överlägset sätt att få fram tillförlitlig information om vad någon tittar på eller vilken information man tar in och bearbetar. Tobii IS-2 kan användas i olika typer av produkter som mäter respons eller reaktion:
•    klinisk diagnostik
•    lögndetektion
•    träning och simulatorer
•    rehabilitering

Relaterad information
•    Se Tobii IS-2 Eye Tracker live på CeBIT March 6-10, hos Tobii i monter A29, Hall 26
•    Information om Tobii IS-2 Eye Tracker, www.tobii.com/IS-2
•    Video, http://youtu.be/A_hbpV0PCzs

Om Tobii Technology
Tobii Technology är världsledande inom eyetracking, en teknologi som gör att datorn kan avgöra exakt var man tittar. Tobiis ledande eyetracking-teknologi har förändrat många forskningsområden och möjliggör kommunikation för tusentals användare med funktionshinder. Inom dessa områden erbjuder Tobii flertalet produkter för olika behov och användningsområden. Eyetracking kommer att bli ett fundament i nästa generations naturliga användargränssnitt och kommer att revolutionera vårt sätt att interagera med datorer. Med ögonstyrning blir datorinteraktion och spel snabbare, mer intuitiva och roliga. Tobii tillhandahåller även eyetracking inom områden som bilsäkerhet, bildhantering och röntgen, medicinsk diagnostik, säkerhet, etc. Tobii grundades 2001 och har från år till år fått en rad priser och utmärkelser för sin kraftiga tillväxt och sina prestationer. Företaget har sitt huvudkontor i Stockholm och har global täckning genom dotterbolag i USA, Tyskland, Norge, Japan och Kina, samt ett nätverk av återförsäljare och partner. För mer information, se www.tobii.com.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom