Toborrows Almedalsvecka 2017

Almedalsveckan är över och Toborrow har hela styrkan tillbaka på kontoret i Stockholm. Med oss från veckan tar vi massor av inspiration, energi och idéer från härliga människor.

image

Gotland är väldigt vackert men under Almedalsveckan ligger det stora fokuset på möten och människor.

För Toborrow och vår VD Sofie Lundström var de paneler hon deltog i. Måndag morgon stod hon i panel med bland annat ­­Emma Heimonen, Digital Innovation Manager på Swedbank och Jonas Leijonhufvud, journalist på DI Digital. Den del av seminariet som Sofie deltog i handlade om samarbete mellan fintech-bolag och banker – ett ämne som känns högst relevant för Toborrow med tanke på vårat samarbete med Marginalen Bank. Då sådana samarbeten matchar vår vision om att öppna lånemarknaden för alla – där privatpersoner kan låna ut på samma premisser som banker.

image

Från seminariet under måndagen.

Under onsdagen var det dags för nästa panel. Den här gången var det Dagens Industri och Nordea som stod för arrangemanget. Vinna eller försvinna – så blir framtidens bank i en digital värld. Med i panelen förutom Sofie var Casper von Koskull, VD på Nordea, Gisele Mwepu, VD och grundare på Soft Solutions Partner AB och Okapi Finance International AB, Ulf Kristersson (M), Riksdagsledamot, ekonomisk-politisk talesperson och vice ordförande i Finansutskottet och Jacob de Geer, VD på iZettle. Casper von Koskull pratade om Nordea och hur de ser på digitaliseringen – vad de kan och ska göra. Sofie berättade vad Toborrow vill göra och hur vi vill underlätta för små och medelstora företag att hitta finansiering, något som har blivit väldigt krångligt och tidskrävande på banken.

image

Panel hos Dagens Industri på onsdagen.

Utöver panelerna hann vi på Toborrow gå och lyssna på andra seminarier, lyssna på partiledartal. Vi hann även ha spännande möten och en hel del nätverkande. Ett av seminarierna vi var på handlande om kvinnligt investerande – Hur aktiverar vi kvinnors kapital på bästa sätt? En mycket intressant panel pratade om hur kvinnor måste våga mer för att nå längre kring investerande. Hanna Narva, wealth manager på Erik Penser Bank kunde genom erfarenhet från sitt arbete berätta hur kvinnor är mycket försiktigare när det kommer till att investera sitt kapital. En annan av panelens debattörer var civilekonomernas förbundsordförande Mikael Igelström. Han sa att alla killar bör se upp då fler kvinnor än män utbildar sig på högre nivå. ”Män borde tänka om kring kvotering, snart är det ni som behöver kvoteras in”. En intressant tankegång. Toborrow tror på lika villkor för alla – både på låne- och investeringsmarknaden – och hoppas på ett jämställt samhälle.

image

Asynjor Invest anordnade seminarium om kvinnligt investerande.

image

Föreläsning om bland annat innovationer.

Tre fjärdedelar av Toborrow intog alltså Almedalen. Jag som skriver det här var helt ny på Almedalsveckan. Det var nästan en chock över hur otroligt intensivt det är – men samtidigt otroligt givande med all kunskap och nätverkande.

image

Provisoriskt kontor på båten.

Självklart hann vi även med att se några spektakulära solnedgångar och äta glass.

• Finans