Klassika Pingvinstängerna – nu gelatinfria!

Du har sett dem i kassan under hela din uppväxt –
det finns få godissorter som är så klassiska som Pingvin-stänger.
Men nu moderniseras klassikern.
Sedan en tid tillbaka produceras de helt gelatinfritt.

– Vi märker av en allt större efterfrågan på att våra produkter ska vara gelatinfria, berättar Ola Göransson, marknadschef på Toms, som är konfektyrföretaget bakom produkten.

De mest kända stängerna är Mintstång, Häxvrål och Tivolistång. De är nu gelatinfria, liksom kompisarna Jordgubbsstång, Kokosdröm, Salta Hallon, Sur Melon och Sur Smultron.

Genom att inte använda gelatin vänder man sig till fler människor, som hittills varit hindrade av exempelvis allergier eller ideologiska och religiösa skäl.

– Det öppnar upp för fler målgrupper, men det finns fler uppsidor. Bland annat är det mer miljövänligt. Men det är fortfarande samma goda smak, säger Ola Göransson.

• gelatinfritt
  • gelatin