TomTom City nu tillgänglig i Stockholm

TomTom (TOM2) meddelar att trafikportalen TomTom City, utökas med 25 städer till 50 städer runt om i världen och finns nu tillgänglig för Stockholm, Oslo, Helsingborg, Frankfurt med flera städer. Trafikportalen visar trafik- och reseinformation i realtid från stad till stad och erbjuder en plattform för myndigheter, företag och användare att tillsammans skapa hållbara och effektiva trafikflöden.

TomTom City nås via alla uppkopplade enheter på http://city.tomtom.com. Tjänsten lanserades med 25 städer april i år. Populärast är tjänsten i Istanbul med flest besökare. Med tillägget av 25 nya städer når fler än 30 miljoner användare tjänsten från Johannesburg, till Oslo och Melbourne.

– Det känns fantastiskt att utöka TomTom City med ytterligare 25 städer, och erbjuda fler förare och trafikledare bättre insikter om stadens trafiksituation i realtid. Vi arbetar ständigt för att ta fram lösningar som bidrar till att minska förseningarna för alla förare och bana vägen för smartare städer. Med hjälp av data från över 450 miljoner enheter * globalt skapar vi tjänster som hjälper både städer och trafikanter att tillsammans optimera trafikflödena för alla, säger Ralf-Peter Schäfer, Head of Traffic at TomTom

I takt med att antalet uppkopplade fordon ökar kommer TomTom City att erbjuda nya sätt att hantera städers trafikflöden. Förare och trafikledare kan med TomTom City ta smartare beslut för att undvika trängsel och förseningar.

TomTom City finns tillgänglig via alla uppkopplade enheter inklusive datorer, läsplattor eller mobiltelefoner och visar trafikinformation i realtid, incidenter längs vägen samt annan relevant information i alla städer.

FUNKTIONER TOMTOM CITY

Trafikinformation i realtid

Med TomTom City kan användare överblicka trafiksituationen i staden. Den visar aktuell genomsnittshastighet i staden jämfört med medelhastighet när det inte finns några köer. En barometer visar relativ trängsel jämfört med när trafiken flyter fritt. Den visar antalet avstängda vägar, vägarbeten och eventuella olyckor som skett i staden. Därutöver visar TomTom City trafiksituationer och trafikflödet i hastighet på en karta. All trafikinformation visas i realtid minut för minut.

Visar platser där trafikstockningar är vanligt förekommande

TomTom City registrerar de värsta flaskhalsarna i trafiken under den senaste kvartalsperioden.

Informationen sammanfattas och presenteras i en vy som visar information för hela dagen och för rusningstiderna under morgonen och eftermiddagen. Informationen sammanställs och presenteras via en kartbild där användare kan zooma in på olika vägar för att se trafikflödet och dess förseningar.

Road Event Reporter

Detta nya webbaserade verktyg hjälper trafikmyndigheter och andra professionella aktörer att informera miljontals trafikanter minut för minut om händelser som påverkar vägnätet och dess trafikflöden via TomTom Traffic tjänsten. Med några få klick kan trafikledare rapportera avstängda vägar, vägarbeten, olyckor och andra störningar som påverkar trafiken i sina närområden, nu, liksom de som planeras i framtiden.

NYA STÄDER I TOMTOM CITY

Europa: Frankfurt (DE), Glasgow (UK), Hamburg (DE), Helsingfors (FI), Lissabon (PT), Madrid (ESP), Manchester (UK), Namur (BE), Neapel (IT), Oslo (NO), Rotterdam (NL), Stockholm (SE), Strassburg (FR), Turin (IT), Wien (AT), Warszawa (PL), Zürich (CH)
Australien/ Oceania: Melbourne (AUS), Wellington (NZL)
Afrika: Johannesburg (ZAF), Pretoria (ZAF)
Asien: Ankara (TUR),
Americas: Austin (USA), Curitiba (BR), Edmonton (CA)

Mer information om TomTom Traffic finns här.

* Med enheter menas bärbar navigationsutrustning, anslutna smartphoneapplikationer, in-dash navigering och fleet management- system.

• trafik
  • tomtom
  • navigator
  • navigation
  • kartor

TomToms (TOM2) mission är att göra tekniken så enkel att använda, att alla kan dra nytta av den. Varje dag använder miljontals människor runt om i världen TomTom för att fatta beslut om smartare vägval, och få mer ut av sin färd. TomTom designar och utvecklar innovativa produkter som gör det enkelt för människor att hålla sig i rörelse och nå sina mål. Känd som en global ledare inom navigation och kartprodukter skapar TomTom också GPS-sportklockor, liksom världsledande logisitik-lösningar och branschledande produkter och lösningar inom positionering. Verksamheten består av fyra affärsområden: konsument, fordon, licensiering och telematik. Företaget grundades 1991 och har sitt huvudkontor i Amsterdam, med 4 600 anställda världen över och säljer sina produkter i 48 länder.