Intresset för studier på Torsta Naturbruksgymnasium fördubblat på ett år.

Varje år ges elever i åk 9 möjlighet att besöka en gymnasieskola som de är intresserade av att veta mer om. Förra året anmälde ett 60-tal elever att de ville komma och besöka JGY Torsta Naturbruksgymnasium, i år har 135 st anmält intresse.

Jämtlands Gymnasieförbund anordnar årligen de så kallade programdagarna, som är en chans för blivande gymnasielever att få en bättre förståelse för vad de olika gymnasieprogrammen innebär. I år hålls programdagarna den 29/11 och den 30/11 på Torsta Naturbruksgymnasium. På Torsta får intresserade chansen att träffa och ställa frågor till nuvarande elever samt prova på en del av de aktiviteter som är aktuella i de olika programmen. Det kan t.ex. röra sig om att ta hand om djur, prova jaktsimulator, köra skogsmaskin eller traktor.

På Torsta Naturbruksgymnasium syns en tydlig trend att intresset för utbildning inom de gröna näringarna, skog, djur och lantbruk ökar kraftigt. Till årets antagning ökade t.ex. antalet förstaårselever med 400 % på lantbruksutbildningen. När det nu är dags för eleverna på åk 9 att göra besök på gymnasieskolor de är intresserade av, är det fler än dubbelt så många, mot föregående år, som vill komma till JGY Torsta Naturbruksgymnasium på den årliga programdagen.

- Inom de gröna näringarna finns det ett stort behov av arbetskraft framöver och våra elever är väldigt attraktiva på arbetsmarknaden. Jag antar att det är en av faktorerna som gör att intresset för våra utbildningar nu ökar, säger Per-Erik Nemby, Rektor på JGY Torsta Naturbruksgymnasium.

Tidsschema för programdagarna den 29 o 30 nov 2017

Onsdag o torsdag förmiddag:

Kl 09.15 Välkomnar Rektor Per-Erik Nemby samtliga besökare som också bjuds på fika och får allmän info om Torsta. (onsdag i Aulan och torsdag i Carl Malmsten)

Kl 09.30 hämtas besökarna av elev från respektive inriktning och tar med dem till inriktningsaktiviteterna.

Kl 11.25 skall elev från varje inriktning följa med besökarna till matsalen för lunch.

Kl 12.15 transporteras eleverna tillbaka till Wargentinskolan.

Onsdag o torsdag eftermiddag:

Kl 13.00 Välkomnar Rektor Per-Erik Nemby samtliga besökare som också bjuds på fika och får allmän info om Torsta. (onsdag i Aulan och torsdag i Carl Malmsten)

Kl 13.15 hämtas besökarna av elev från respektive inriktning och tar med dem till inriktningsaktiviteterna.

Kl 15.15 följer elev från inriktningen med besökarna tillbaka till fontänen utanför huvudingången där transporten till Wargentinskolan avgår kl 15.30