Köttförädlare och scenkonstchef förenas i salongsorkestern

I våras tog Malin Hülphers, scenkonstchef på Estrad Norr, Jämtlands professionella scenkonstitution,  kontakt med Torsta AB. För årets turné med salongsorkestern ville hon nå en större och yngre publik genom att kombinera musik och mat. Hon blev inspirerad av hur lokal gastronomi har lyckats etablera sig genom medveten konsumtion. Malin Hülphers ville nå liknande effekt för klassisk musik. Vad händer om vi finsmakar på musik lika aktivt som vi smakar av en exklusiv maträtt?

Projektet Mat och Dryck längs Nordens Gröna Bälte stödjer Estrad Norr med att förmedla kontakter och står för arvode av gastronomiska samtalet under konserten.
– Vi tycker att det är ett jättebra format för att nå ut med en historia om matens ursprung och dess producenter. Att tänka kreativt och hitta likheter mellan mat och musik ger smaker en ny dimension och låter konsumenter uppleva matens identitet på ett annorlunda sätt, säger Fabienne Theiler, projektmedarbetare på Torsta AB.

Estrad Norr utlovar en förstklassig orkesterkonsert med verk av bland annat Tjajkovskij, Gershwin och Strauss, men också ett lekfullt samtal om lyssning och smak.
Salongsorkestern går på turné i Jämtland Härjedalen och har premiär nu på onsdag, den 21 augusti i Ovikens bygdegård. Se övriga speldatum och biljettförsäljning på www.estradnorr.se

• Vuxenutbildning

• lantbruk