Många tummar upp för Creative City Östersund på Bergen Matfestival

Mitt i Bergens historiska Bergenhus-Koengen fästning pågick en av Norges största matfestival under tre soliga dagar från 1-3 september. Besökarantalet på 30.000 personer slogs redan efter hälften av festivaltiden. Ett hundratal lokala matproducenter presenterade och sålde sina produkter medan besökaren fick smaka på provningar som utsedda gastronomistäder bjöd på i Unesco tältet. Internationella matupplevelser från China, Spanien, Italien, Norge och Sverige mötte nyfikna besökare.

Festivalsområdet i Bergen

Creative City Östersund representerades av Emil Bertilsson från Skoogs krog, utsedd till Årets företagare 2016 och White Guide märkt restauratör. Med Bertilsson har regionen vald en matprofil som företräder Jämtland Härjedalens hållbara och naturnära matkultur på ett innovativt sätt. Ångkokta kålrabbiblad med rökt röding, havtorn och libsticka-olja upplagda i urholkade älgben, var en smaksensation som gick hem hos alla. ”Vi hade många givande samtal med besökarna om just den hållbara maten och jag kände stort engagemang bland kockarna i UNESCOs nätverk”, säger Bertilsson.

Emil Bertilsson - Skoogs Krog

Ambassadör Emil Bertilsson från Skoogs Krog

Förutom att bjuda på exklusiva smakprovningar, bidrog Bertilsson tillsammans med de andra gastronomi medlemsstäderna med smårätter till en UNESCO middag och till en show cooking där han pratade om inhemska råvaror inför publik. Hans ”no-waste”-filosofi och ambitionen att kunna driva en självförsörjande restaurang möttes med stort intresse. ”Det känns väldigt kul att jag fick berätta hur vi jobbar med råvaror och på det sättet kunna bidra till en bättre värld!” säger en nästan stolt Bertilsson.

Syftet med medverkan på matfestivalen är att locka fler mat- och kulturintresserade besökare till Jämtland Härjedalen. Utbyte inom UNESCOs Creative Cities medlemmar skapade en ännu större fascination för att utveckla gemensamma projekt i framtiden.