Skördefest Jämtland Härjedalen ska fortsättas genom nytt samarbete

Skördefest Jämtland Härjedalen genomfördes för första gången 2014. En folkfest som syftar till att koppla ihop länets matproducenter i genuin lantlig miljö ute på gårdarna.

- Det känns väldigt viktigt att Skördefest JH fortsättas även efter att projektet tar slut. Därför har vi sökt samarbete och är väldigt nöjd med att Hushållningssällskapet kliver in som samarbetspartner, säger Trine Amundsen, VD på Torsta.

Ett 20 tal gårdar brukar vara med på Skördefest JH. Besökarna får uppleva en dag på gårdar med olika aktiviteter och matproducenter på plats.

- Vi ser fram emot att aktivt vara inblandad i organisationen av Skördefest JH. Det här blir en ytterligare plattform för att kunna jobba med vår ideologi om lokalproducerad mat och en levande landsbygd. Med Hushållningssällskapets erfarenhet i både vår- och julmarknad på Jamtli ser vi mycket potential att nyttja synergier och att utveckla Skördefest JH i framtiden, säger Mats Gärd, viceordförande på Hushållningssällskapet Jämtlands Län.

Skördefest JH är ett evenemang som sker i samarbete med gårdar och matproducenter. Det har stor betydelse för organisatörerna att det är gårdarna som står bakom Skördefesten och känner sig delaktiga i utvecklingsprocessen.

- Vi står för den övergripande organisationen och skapar plattformen kring arrangemanget men det är gårdarna som står för själva Skördefesten och förmedlar identiteten till länets goda råvaror, bifogar Fabienne Theiler som är ansvarig för kommunikationen i Skördefest JH.

- Nu är anmälningsprocessen i full gång genom den nya plattformen bokamarknad.se, säger Gertrud Olsson från Hushållningssällskapet som är ansvarig för registreringen på Skördefest JH.På detta sätt automatiserar vi hanteringen av anmälningarna och gör det enklare för både gårdar, utställare och besökare att hitta varandra.

• öppnagårdar
  • skördefest