Skördefest Jämtland Härjedalen tjuvstartar med popup-restaurang

Nytt för årets skördefest är att man får ännu mer smakupplevelse av lokalt producerad mat redan kvällen innan själva skördefesten. Lördag, 2 september kallas det till Revsundslogen där Kerstin Hylén från Bakgården svänger till en middag med lokala smaker från skog och sjö.

"På Skördefesten har vi alltid haft fokus på lokalproducerade produkter och att besökare skall lära sig mer om bra mat, dess ursprung samt livet på landet. I år vill vi erbjuda en matupplevelse där lokala råvaror blir ännu mer uppmärksammade och där gäster får njuta av smaker i en unikt miljö", säger Trine Amundsen, VD på Torsta AB.

Kerstin och Gustav Hylén som i våras blev tilldelade Miljöpartiets Miljöpris för hållbar resursförbrukning både vad gäller natur och individ, kände direkt att Revsunds bygden har mycket av de råvaror som passar in för en riktigt lokalproducerad popup-restaurang.

Kerstin Hylén från Bakgården Revsund - Foto © Sandra Lee Pettersson

Kerstin Hylén från Bakgården i Revsund - Foto © Sandra Lee Pettersson

En av årets nya gårdar är Eriksgården i Mo utanför Trångsviken. På den, i fjol nyinvigda ekologiska grisgården, kan besökarna se lyckliga grisar och köpa korv från Undersåkers Charkuteri. En annan av årets nya gårdar är Tullus Lantliv. Där kan man beskåda deras nyinredda byggnad för alternativ, småskalig hönshållning.

"Vi har fått väldigt positivt gensvar på vår hönshållning och vill gärna visa hur våra hönor och tuppar har det på vår gård", säger Eva Rappe och ser fram emot till många besökaren på hennes gård.

Eva Rappe med hennes hönor

Eva Rappe på hennes gård i Tullus - Foto © Eva Rappe

Skördefesten hålls den 3 september mellan kl. 10-17 och går av stapeln för fjärde året. I är år det 22 öppna gårdar och drygt 50 lantbrukare, mathanverkare, slöjdare och andra kreativa företagare som bjuder in till en smakrik folkfest.

På Skördefest Jämtland Härjedalen kan besökaren smaka och handla lokalproducerad mat på gårdarna, lära sig mer om matens ursprung och livet på landet, uppleva hantverk och aktiviteter som kosafari, fjösloppis och mycket annat.

För mer information:
Fabienne Theiler, Skördefest Jämtland Härjedalen, Torsta AB, 070-245 27 30, fabienne.theiler@torsta.se

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• jämtland härjedalen