​Utländska besökare fyller skånska hotell

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2015 13:01 CEST

De utländska gästnätterna har en fortsatt positiv utveckling i Skåne, visar sammanställningen av första halvåret. Drygt 41 000 fler utländska gästnätter registrerades i Skåne under första halvåret jämfört med samma period i fjor. Största marknaderna är fortsatt Danmark och Tyskland, men nya marknader som Kina ökar snabbt.

Nära hälften av ökningen, 20 000 gästnätter, kommer från någon av Tourism in Skånes prioriterade marknader. Särskilt stor har ökningen varit från Kina med hela 53 %.

Nederländerna har ökat med 21 % under perioden och Danmark med 16 %. Gemensamt för dessa båda marknader är att gästnätterna är relativt jämnt fördelade över Skåne.

Storbritannien visar också på en kraftig ökning, med 17 %. Besökarna härifrån lockas mestadels till städerna, Malmö och Helsingborg. Det samma gäller för de polska besökarna, som även i stor utsträckning besöker Kristianstad.

En bubblare är Indien, som ökade med 82 % eller drygt 5000 gästnätter under första halvåret, koncentrerat till Lund och sannolikt affärsresenärer.

- Utökad hotellkapacitet, långsiktiga marknadsinsatser och valutasituationen är några av orsakerna bakom de fortsatta framgångarna för besöksnäringen, säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne.

För mer information, kontakta:
Pia Jönsson Rajgård, VD Tourism in Skåne, 0768-870730
Lars Kungberg, Affärsutvecklare Business Intelligence, Tourism in Skåne, 0725-47 06 16

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.

Kommentarer (0)