Effektiva elhybrider för alla tillfällen – Toyota visar nya Corolla, RAV4 och Camry i Paris

På bilsalongen i Paris 2018 presenterar Toyota tre viktiga nyheter för effektivare resor för alla tillfällen: Helt nya Corolla Touring Sports, nya RAV4 och nya Camry som återvänder till Europa efter 14 års frånvaro. Alla tre självklart elektrifierade elhybrider för minimala utsläpp och maximal rörelsefrihet.

- Nya Corolla Touring Sports med maximal användbarhet och upp till 598 liters bagageutrymme.
- Två hybriddrivlinor: 122 & 180 hästkrafter – från 76 g CO2/km
- Nya RAV4: ny hybriddrivlina med nyutvecklad fyrhjulsdrift AWD-i för optimal frihet och framkomlighet – och effektivitet
- 580 liters lastutrymme, från 102 g CO2/km och nyutvecklat Safety Sense-säkerhetssystem för ännu högre aktiv säkerhet
- Nya Camry med klassledande komfort återvänder till Europa – från 98 g CO2/km

Nya Corolla och Corolla Touring Sports
Skapad, utvecklad och tillverkad i Europa – men tillgänglig i hela världen. I smart hatchback-kaross är nya helt nya Corolla sportig, kompakt och dynamisk – och som storlastande kombi, Touring Sports, levererar den maximal användarvänlighet med imponerande egenskaper.

Toyota har levererat hybrider i mer än 20 år och har fram till i dag sålt fler än 12 miljoner elhybrider runt om i världen. Med nya Corolla introducerar Toyota företagets nya hybridstrategier med fler drivlinor med olika effekter. Både en 122 hästkrafter stark elhybrid baserat på en 1,8-litersmotor kombinerat med elmotor finns tillgänglig samt en helt ny 180 hästkrafter stark hybriddrivlina som kombinerar elmotor med en 2,0-liters bensinmotor.

Oavsett effekt och hybridversion är nya Corolla utrustad med senaste generationens hybridsystem och levererar maximal prestanda med lägsta möjliga förbrukning. Vid blandad körning är förbrukningen från 3,4 l/100 km och 76 g CO2/km enligt den nya korrelerade NEDC-körcykeln.
Genom hybridsystemet kör bilen på ren eldrift mer än hälften av tiden och sträckan i stadstrafik, vilket gör elhybriderna till det mest tillgängliga, ekonomiska och enklaste sättet till effektiva resor. Ren eldrift är möjligt i hastigheter upp till 115 km/h.

Inför utvecklingen av den nya starkare hybriddrivlinan har Toyota tagit till sig kundernas önskemål om ett mer effektstarkt motoralternativ och tillsammans med den nya TNGA-plattformen levererar nya Corolla körglädje på ett helt ny nivå. Köregenskaperna är betydligt mer underhållande och såväl förare som passagerare får en närmare upplevelse, bland annat tack vare den lägre tyngdpunkten, högre vridstyvheten och den påkostade konstruktionen med multilänkbakaxel på samtliga versioner för hög komfort och trygga vägegenskaper.

Nya Touring Sports är 25 millimeter lägre men 58 millimeter längre än den nu utgående Toyota Auris Touring Sports. Hjulbasen har förlängts hela 100 millimeter och mäter nu totalt 2 700 mm. Det ger både bättre benutrymme för baksätespassagerarna och förbättrade lastmöjligheter. Nya Touring Sports lastar upp till 598 liter i bagageutrymmet. För Corolla hatchback är siffran upp till 361 liter.

Nya Corolla kan också utrustas med en mängd olika tekniker som både gör körningen enklare och säkerheten ännu högre. Självklart ingår säkerhetssystemen inom Toyota Safety Sense i standardutrustningen, precis som automatiska nödsamtal genom eCall. Men Corolla kan också utrustas med nya LED-strålkastare, head up-display och Toyota Touch multimediasystem med 8” pekskärm och navigationssystem samt JBL GreenEdge ljudsystem, Skyview panoramaglastak, trådlöst laddning för mobiltelefon och smarta parkeringssensorer med autobroms.

Nya Corolla och Corolla Touring Sports lanseras i Sverige under första halvåret 2019.

Nya RAV4 Hybrid med AWD-i
När Toyota lanserade RAV4 redan 1994 var konceptet något helt nytt i bilvärlden, en modell som kombinerade äventyrslysten i en SUV med kompakta mått och körsmidighet som i en hatchback. Sedan dess har fler än 8,1 miljoner exemplar sålts och modellen har blivit en bästsäljare på global nivå – 2017 var det världens mest sålda SUV och världens fjärde mest sålda modell totalt.

Helt nya RAV4 som nu presenteras i Paris är den femte generationen och aldrig förr har modellen varit så komplett som nu. Baserad på företagets nya TNGA-plattform med ny hybriddrivlina och avsevärt förbättrat fyrhjulsdriftssystem levererar nya RAV4 Hybrid användarvänlighet, flexibilitet och effektivitet i världsklass.

Köregenskaperna har förbättrats och komforten höjts genom den nya TNGA-plattformen och uppträdandet beskrivs som ”självsäkert och neutralt” med låg tyngdpunkt, låg vikt och ett välbalanserat chassi. Självsäkert genom att bilen hanterar ojämnheter på ett tryggt och kommunikativt sätt och neutralt genom intuitiv och kvick respons till föraren. Vridstyvheten är 57 procent högre än tidigare och viktfördelningen 51/49 mellan fram- och bakaxel.

Jämfört med den ny utgående generationen är nya RAV4 kortare (-5 mm) och lägre (-10 mm), men axelavståndet 30 millimeter längre och kupén betydligt rymligare. Lastgolvet är 60 millimeter längre och bagageutrymmet rymmer 79 liter mer, totalt 580 liter. Även markfrigången är höjd med 15 millimeter.

Toyota RAV4 är fortfarande ensam i klassen att erbjudas som elhybrid och hybriden står för 85 procent av försäljningen i Västeuropa. Nya generationen kommer med en nyutvecklad hybriddrivlina som kombinerar en 2,5-liters bensinmotor med en eller två elmotorer beroende på om kunden väljer fram- eller fyrhjulsdrift.
Det nya AWD-i-systemet innebär elektrisk fyrhjulsdrift med en elmotor som driver bakhjulen. Jämfört med föregående generation är systemet rejält uppdaterat för att leverera bättre framkomlighet i de allra tuffaste miljöerna, utan att kompromissa på effektiviteten. Jämfört med en konventionell fyrhjulsdrift är AWD-i betydligt lättare och bilen är bara framhjulsdriven när så behövs – men vid behov kan 80 procent av hybriddrivlinans kraft fördelas till bakhjulen. Det maximala vridmomentet i bakaxeln har höjts från 953 Nm till 1 300 Nm, dessutom finns en elektroniskt styrd diff som fördelar kraften till det hjul med bäst grepp.

RAV4 AWD-i har 222 hästkrafter och förbrukningen är enligt den nya uppdaterade körcykeln 4,6 l/100 km med 105 gram CO2 per kilometer. För framhjulsdrivna RAV4 gäller 218 hästkrafter, 4,5 l/100 km och 102 g CO2/km.

Nya RAV4 lanseras i Sverige under första halvåret 2019.

Nya Camry Hybrid
Efter 14 års frånvaro återvänder Toyota Camry till den västeuropeiska marknaden i helt ny generation. Sedan debuten 1982 har fler än 19 miljoner Camry sålts i mer än 100 länder och med en årsvolym om 700 00 bilar är Camry den bäst säljande sedanen i D/E-segmentet i hela världen.

Nya Camry förvaltar arvet väl genom att fortsätta bygga på kärnvärden som kvalitet, hållbarhet och driftsäkerhet. Med klassledande komfort, låg ljudnivå, generösa utrymmen och en självladdande hybriddrivlina fortsätter nya generationens Camry att leverera maximalt. Baserad på den nya TNGA-baserade GA-K-plattformen ger nya Camry en unik kombination av körglädje, design och kvalitet i en högeffektiv förpackning med avancerad teknik.

Två alternativa versioner för baksätet finns tillgängliga. Antingen en konventionell version där alla tre sittplatser prioriterats – eller en där de två ytterplatserna har prioriterats för maximal komfort med bland annat elektrisk justering av ryggstödet och egen kontrollpanel för klimat- och multimediaanläggning. Viktigt är dock att även denna version har tre sittplatser bak. Bagageutrymmet lastar 524 liter.

Som självladdande elhybrid kombinerar nya Camry en 2,5-liters bensinmotor med elmotor som tillsammans levererar 218 hästkrafter. Förbrukningen är enligt den nya korrelerade NEDC-körcykeln 4,2 l/100 km och CO2-utsläppen låga 98 g/km. Den nya 2,5-litersmotorn har en av världens högsta verkningsgrader för en bensinmotor på hela 41% tack vare avancerad teknik för optimal förbränning och bränsleeffektivitet.

Självklart är också nya Camry standardutrustad med Toyota Safety Sense som bland annat innehåller automatiskt nödbroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare, filvarningsassistent, krockvarningssystem, vägskyltsigenkänning och automatiskt helljus.

Nya Camry lanseras i Sverige under andra halvåret 2019.

Toyota sålde över 10,47 miljoner bilar 2017 och säljs i mer än 170 länder. Fler än 230 miljoner bilar har tillverkats sedan starten 1936 och i dag är samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade elhybrid 1997 har Toyota tillverkat över 12 miljoner elhybrider och Toyota har i dag 39 elhybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799