Fjärde generationen Toyota Prius – alla detaljer

När den nya, fjärde generationen av den ikoniska hybridbilen Toyota Prius visas är det en pionjär i bilvärlden som föds på nytt. Snålare, rymligare och mer körglad än någonsin.

För varje ny generation har Prius, steg för steg, fått bättre bränsleekonomi och lägre utsläpp. Med den fjärde generationen tar Toyota det hittills största steget, med målet att sänka CO2-utsläppen med 18 procent.

De reducerade utsläppen är dock bara en del av förnyelsen. Nya Prius ger också en väsent­ligt bättre körupplevelse, tack vare ett kompaktare och mer responsivt hybridsystem, samt en helt ny plattform med lägre tyngdpunkt och därmed också bättre vägegenskaper.

Ny Prius är den första modellen som bygger på Toyota New Global Architec­ture-plattformen (TNGA). Plattformen innebär en rad fördelar. Förutom den lägre tyngdpunkten, som också gör bilen roligare att köra, gör den också Prius ännu säkrare. Karossen har tack vare ny teknik, med bland annat mer höghållfast stål, blivit 60 procent vridstyvare vilket ger en mer direkt vägkontakt utan att behöva inskränka på komforten. En ny och lättare bakhjulsupphängning bidrar också till den mycket goda väghållningen.

Den nya plattformen har också gett formgivarna friare händer att designa en bil med en mer framträdande design, lägre linjeföring och en mer kraftfull profil. Ett av resultaten är att föraren får en betydligt bättre överblick över trafiken och omgivningen, både framåt och bakåt.

Designmässigt är nya Prius inte bara ”ännu en miljöbil”. Formgivningen visar att Prius fortsatt är en bil som med markerade former sticker ut och tar plats. Resultatet är en form som sänder starka emotionella signaler, med böljande linjer som kontrasterar mot raka ytor och en låg och bred hållning som signalerar både kraft och högteknologi.

Rakt framifrån bygger utseende vidare på Prius traditionen att utgöra en tydlig fokuspunkt, där fronten är betydligt lägre än hos tidigare generationer. Strålkastarna är mer slimmade och utgör också ett tydligt och distinkt designelement.

Från sidan visar nya Prius en låg och kraftfull profil, tack vare TNGA-plattformen. Jämfört med föregående generation är bilen 60 mm längre (4,54 meter), 15 mm bredare (1,76 meter) och 20 mm lägre (1,47 meter). Hjulbasen är oförändrat 2,70 meter. En unik utformning av taket gör att luftmotståndet är bland det absolut lägsta i branschen.

Bakifrån märks framför allt det nya bakljusarrangemanget, där en obruten rad av LED-ljus följer karossens skarpa vinkel och skapar en mycket tydligt ljussignatur.

De invändiga formerna ska ge ett intryck av ett välkomnande, lugnt och bekvämt utrymme, där instrumentpanelen sveper runt föraren och fortsätter ut i dörrpanelerna. Delar av inredningen är utförda i ett kontrasterande material av hög kvalitet, som är både mjukt att ta i och motståndskraftigt mot repor. Generellt har materialen i kupén en mycket hög upplevd detaljkvalitet. Last­utrymmet är större än hos tidigare generationer, tack vare ett mer kompakt hybrid­batteri med högre energidensitet och en ny och mindre utrymmeskrävande bakhjuls­upphängning.

Den helt nya fullhybrid­drivlinan innebär en markant lägre bränsleförbrukning, med målet att sänka CO2-utsläppen med 18 procent, och samtidigt en mer behaglig körupplevelse. Förbränningsmotorn har nu över 40 procent termisk verk­ningsgrad, vilket är högre än någon annan bensinmotor på marknaden. Överlag är hybridkomponenterna, inklusive elmotorn, nu ännu lättare och mer kompakta, vilket både ger bättre utrymmen och också sänkt tyngdpunkt. Det nya och kompaktare nickelmetallhydridbatteriet ger dessutom betydligt bättre laddningsprestanda.

Säkerhetsnivån är mycket hög. Som standard är nya Prius utrustad med säkerhetssystemet Toyota Safety Sense, som omfattar aktivt krockskydd, körfilsvarnare, automatiskt helljus och vägskyltsigenkänning samt dessutom autobroms med fortgängarskydd och aktiv farthållare.

Prius fortsätter att spela rollen som Toyotas ”teknikambassadör”, med den senaste tekniken inom säker­het, prestanda och komfort. Många av de nyheter som finns i nya Prius kommer också framtida hybridmodeller från Toyota att kunna dra nytta av.

Toyotas presskonferens på bilmässan i Frankfurt äger rum tisdagen den 15 september klockan 12:45 i Toyotas utställningsmonter i Hall 8.

• prius
  • hybrid

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761