FT-1 – ett kompromisslöst sportkupékoncept från Toyota

FT-1 är namnet på Toyotas senaste konceptbil, en bakhjulsdriven sportkupé med uppseende-väckande formgivning. Bilen, som begick sin premiär på bilmässan i Detroit, ger en finger-visning om hur Toyotas framtida sportbilar skulle kunna se ut.

Modellbeteckningen FT-1 står för Future Toyota och ettan symboliserar ”det ultimata”. Konceptbilen har tagits fram av Toyotas designcenter i Kalifornien, Calty Design Research. Teamet har hämtat inspiration från Toyotas tidigare sportmodeller, ända tillbaka till 2000GT-modellen, som kom 1967.

Exteriört påminner FT-1 om en racingbil, med svepande linjer längs sidorna och en distinkt front som markerar kraft och prestanda. Proportionerna är av klassiskt sportvagnssnitt, med lång motor¬huv och kupén långt bak. Rejält tilltagna luftintag fram och en väl tilltagen infällbar spoiler bak bidrar till opti-mala aerodynamiska egenskaper. Den rundade vindrutan som nästan omärkligt övergår i sidorutorna är en tydlig referens till den ikoniska 2000GT.

Invändigt är bilen mycket tydligt förarorienterad, med en deltaformad informationszon som omger föraren och F1-inspirerad flatbottnad ratt. All viktig information speglas upp på en stor heads up-display i färg ovanför ratten, vilket gör att föraren inte behöver ta ögonen från vägen. A-stolparna är också långt tillbakadragna för att ge god sikt snett åt sidorna.

Till skillnad från den normala beslutsgången vid utvecklingen av nya Toyota-bilar, som har involverat många beslutsfattare, har FT-1 tagits fram på kort tid i en slimmad process. Detta förändrade arbetssätt är ett led i Toyotas strategi för att tillföra mer energi, passion och ”waku-doki” i företagets produkter. (Waku-doki betyder ungefär ”en känsla av förväntan och spänning”.) Syftet är att utveckla bilar som ger sina ägare tillfredsställelse utöver Toyotas traditionella värden kring kvalitet och tillförlitlighet.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat mer än 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 24 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• koncept
  • lexus