Lexus är USA:s mest tillförlitliga bilmärke – för femte året i rad

Lexus har återigen rankats som det allra mest tillförlitliga bilmärket, i ansedda J.D. Powers årliga konsumentundersökning. Det är nu femte året i rad som Lexus toppar listan.

Förutom förstaplatsen bland bilmärken, med lägst antal upplevda problem per 100 bilar, kom Lexus-modeller högst i tre av tio underkategorier. Bland dem Lexus GS som också säljs i Sverige; modellen rankades högst i kategorin ”Midsize Premium Car”. Toyota kom på fjärde plats totalt och hade också tre modeller som segrare i sina respektive kategorier.

Tillförlitligheten är viktig för bilägarna. I undersökningen uppgav över hälften av de svarandeatt den förväntade tillförlitligheten var en av de avgörande faktorerna när de valde bilmärke och modell. Bland de bilägare som inte hade upplevt några problem med sina bilar, uppgav 55 % av de skulle köpa samma bilmärke igen.

Konsumentenkäten – J.D. Power 2016 U.S. Vehicle Dependability Study – avser bilar av 2013 års modell och som ägarna har haft sedan de var nya. Sammanlagt deltog drygt 33 500 bilägare i undersökningen, som genomfördes under oktober–december 2015.

Mer information finns bland annat på: www.jdpower.com/cars/articles/jd-power-studies/2016-us-vehicle-dependability-study-technology-woes-continue-drive

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, 08-706 71 00, pr@lexus.se

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, varav sju med hybridteknik. Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8,6 miljoner hybrider. Toyota har 32 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761