Lexus breddar modellprogrammet med IS Sport

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2016 10:31 CET

Lexus bästsäljande modell, premiumkompaktsedanen IS, kommer nu i ett ”Sport”-utförande, med ett antal detaljer som matchar och lyfter fram bilens sportkaraktär. Fortfarande är fullhybridmodellen miljöklassad, med ett CO2-utsläpp på endast 97 gram/km.

Fullhybriden IS 300h har under 2015 varit den mest populära Lexus-modellen i Sverige. Trots en sammanlagd systemeffekt på 223 hästkrafter har modellen klassledande lågt CO2-utsläpp, från 97 gram/km, vilket gör att Lexus IS 300h klassas som miljöbil i Sverige. Bränsledeklarationen vid blandad körning är endast 4,2 liter/100 km.

Nu breddas IS-programmet med en Sport-version, med exklusiva designelement både utvändigt och invändigt. I sportut­förandet har Lexus IS bland annat svarta 5-ekrade 18” aluminiumfälgar, svarta ytterbackspeglar och svart spindelgrill. Interiören har svart tyg/Tahara-klädsel samt Moon Stone-inlägg i dörrklädseln och stolsidorna, markerade med svarta sömmar. Dessutom tillkommer tre nya exteriörfärger: Sonic Quartz, Sapphire Blue och en solidröd.

Listpriset för fullhybriden Lexus IS 300h i Sport-utförande är 369 900 kr, dvs endast marginellt högre än IS 200t Sport med konventionell bensinmotor. De allra flesta Lexus IS som säljs i Sverige väntas vara fullhybrider.

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, 08-706 71 00, pr@lexus.se

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik. Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över åtta miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Kommentarer (0)