Lexus GS 300h – miljöbilsklassad premiumsedan

Lexus näst största premiumsedan GS finns nu med en ny, ännu bränsleeffektivare drivlina. Hybridsystemet i GS 300h har ett CO2-utsläpp på endast 109 g/km och klassas därmed som miljöbil i Sverige.

Drivlinan i Lexus GS 300h är ett fullhybridsystem med en kompakt elmotor på 105 kW som arbetar parallellt med en 2,5 liters fyrcylindrig bensinmotor med D-4S insprutning, vilket ger en sammanlagd effekt på 223 hästkrafter. Trots den relativt höga effekten är bränsleförbrukningen låg: 4,7 liter/100 km vid blandad körning. Bilens tjänstevikt i kombination med det låga CO2-utsläppet på 109 g/km gör att GS 300h är klassad som miljöbil.

Fullhybridsystemet innebär att GS 300h kan köras i stadstrafik på ren eldrift upp till 35 procent av körsträckan, utan utsläpp och nästintill ljudlöst.

Såväl utrustningsnivån som säkerhetsnivån är mycket hög i Lexus GS 300h. Bilen har bland annat en intelligent energisparande klimatanläggning och en av bilvärldens största multimediaskärmar på 12,3 tum. För säkerheten svarar en rad system, alltifrån bromsassistans till ett dynamiskt stabilitetssystem.

Alla fem Lexus-modeller som säljs på den svenska marknaden – från den kompakta CT-modellen till SUV-modellen RX – finns med fullhybridsystem.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat mer än 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 23 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• lexus