Lexus GS F – en fullblodsracer i sedankostym

Ett litet F i modellnamnet är en av de detaljer som avslöjar att Lexus GS F är något helt annat än ”bara” en fullstor premium­sedan. Med sin 5,0-liters V8 sugmotor på 477 hästkrafter är GS F kapabel att ta sig an de allra mest krävande racing­banorna. Samtidigt fungerar den alldeles utmärkt som kompetent vardagsbil. I början av 2016 kommer de första bilarna till Sverige.

Bokstaven F står för Fuji Raceway, banan där Lexus utvecklar och testar sina prestandamodeller. GS F är den fjärde F-modellen från Lexus, efter IS F (2008), LFA (2009) och RC F (2014).

Utseendemässigt skiljer sig Lexus GS F från sitt mer standardbetonade modellsyskon GS genom en mer aggressivt utformad front med stora, raceinspirerade luftintag, en bredare hållning, stora bromsskivor, kolfibervinge bak samt en diffuser med fyra avgasrör.

Men trots sina sportiga attribut och sin råstarka motor har den ändå en luxuös kupé med god plats för fem och med många avancerade bekvämligheter för både förare och passagerare. Säkerhetsnivån är också mycket hög med Lexus Safety System+, där bland annat aktivt krockskydd med fotgängarskydd, autobroms och körfilsassistans är standard.

Lexus GS F kommer till Sverige i början av 2016. Redan nu har återförsäljarna börjat ta order. Det svenska listpriset är från 998 900 kronor.

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, 08-706 71 00, pr@lexus.se

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik. Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över åtta miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761