Lexus LF-FC – bränslecellsdrivet flaggskeppskoncept

LF-FC är namnet på Lexus nya fullstora konceptbil med bränslecellsdrivna elmotorer. Konceptbilen ger en föraning om den design och den teknik som Lexus överväger för sin kommande flaggskeppsmodell, med planerad lansering omkring 2020. Ett antal funktioner kan styras med gester och bilen kan i viss utsträckning också vara självkörande.

Modellbeteckningen LF-LC står för Lexus Future-Flagship Car/Fuel Cell. Det är en 5,3 meter lång fyrhjulsdriven sedan med höga prestanda och högteknologiska lösningar. Designen är en vidareutveckling av Lexus formspråk L-Finesse, med en ”aggressivt elegant”, kupéliknande formgivning. En nytolkning av Lexus karaktäristiska spindelgrill dominerar fronten, flankerad av ett slimmat ljuskluster med tre led-strålkastare på varje sida och ”flytande” L-formade varselljus. Även bakljusen har ett liknande flytande utförande som ger en mycket tydlig ljussignatur.

Invändigt är LF-LC utformad för en mycket hög komfort med ”svävande” framstolar och ett limousinliknande baksäte med inställbara ryggstöd. Runt föraren sluter sig en mycket funktionell cockpit. Många av bilens funktioner – som t ex navigation, klimatinställningar och ljud –sköts med gester i luften, vilket gör att man inte behöver trycka på några knappar eller pekskärmar.

Bilen är i grunden en elbil, där en vätgasdriven bränslecell producerar el, inte bara till motorn som driver bakhjulen, utan även till mindre elmotorer som är inbyggda i framhjulen. Lösningen innebär att kraften blixtsnabbt kan fördelas till det hjul där den gör bäst nytta. Drivlinan genererar inga utsläpp i form av CO2, kväveoxider eller partiklar. Det enda utsläppet är ren vattenånga.

Med bränslecellsstacken placerad baktill, styrenheten fram med vätgastankarna som ett T längs bilens mitt och framför bakaxeln får LF-FC en närmast idealisk viktfördelning och därmed en väghållning som en sportsedan.

LF-LC är utrustad med Mobility Teammate Concept, ett system som gör det möjligt för bilen att köra helt själv på en motorväg, vilket omfattar såväl anpassning till omgivande trafik som filbyten och omkörningar. Systemet utnyttjar sofistikerad teknik med stereokamera, fem millimetervågsradar och sex LIDAR (laser-radar) som läser av bilens omgivningar 360 grader runtom. Systemet är ett steg mot Lexus mål att helt undvika personskador i trafiken.

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt Lexus Sweden: Bengt Dalström, 08-706 71 00, pr@lexus.se

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, varav sju med hybridteknik. Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8,6 miljoner hybrider. Toyota har 32 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761