Map on Demand – världens första lösning för ständigt uppdaterade bilnavigatorer

Snart blir det möjligt att ha ständigt aktuella kartor i bilnavigatorerna. Toyota har utvecklat en ny teknik, kallad ”Map on Demand”, som automatiskt levererar uppdaterade kartdata till navigationssystemet via t ex mobiltelefonnätet eller internet. ”Map on Demand”-tekniken kommer att tas i bruk för den japanska marknaden under våren som en ny funktion i Toyotas G-BOOK-system. Systemet blir då det första i världen som automatiskt kan leverera kartdata till bilnavigationssystem. Tekniken går ut på att endast uppdatera data för de områden som användaren själv har definierat och för alla motorvägar, betalvägar och för vägar i närheten av den registrerade användarens hem. Därigenom undviks problemet med de mycket stora datamängder som annars krävs vid konventionella uppdateringar av landsomfattande GPS-kartor. Konventionella kartuppdateringar för CD eller DVD-skivor sker endast ett par gånger per år vilket snabbt kan göra uppgifterna föråldrade. Med Map on Demand skickas nya kartdata ut allteftersom de blir tillgängliga. För motorvägar och betalvägar levereras ny information inom en vecka efter det att en sträcka öppnats för trafik, för andra vägar uppdateras uppgifterna så snart informationen blir tillgänglig. Map on Demand har utvecklats i ett samarbete mellan de japanska företagen Aisin, Zenrin, Denso och Toyota Mapmaster. ------------- För ytterligare information kontakta: Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00 Bild finns att hämta på www.newsdesk.se/pressroom/toyota Toyota fick FN: s miljöpris 1999 och Göteborgs stads internationella miljöpris 2006. Alla 67 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota översteg 300 000 2006 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Total produktion 2006, över 9 miljoner. Toyota instiftade sin första miljökommitté i slutet av 1960-talet för att få med miljöfrågorna i det långsiktiga utvecklingsarbetet. Vid samma tidpunkt stod den första hybridprototypen klar för utvärdering. Serietillverkningen startade 1997,samtliga Toyotas personbilsmodeller är miljödeklarerade.