Nya generationen Toyota LandCruiser snålast i klassen

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2009 10:14 CET

Toyotas fyrhjulsdrivna ikon Land Cruiser kommer nu i en ny, fjärde generation, kallad Land Cruiser 150. Den ersätter både 120- och V8-modellerna och är nu den mest energieffektiva stora fyrhjulsdrivna bilen på marknaden.

Toyota Land Cruiser 150 är en helt ny bil, men den bygger vidare på de egenskaper som har gjort modellen till den mest sålda fyrhjulsdrivna bilen i världen. Över fem miljoner Land Cruiser har hittills sålts i 176 länder sedan den första generationen kom i början av 1950-talet. Den har framför allt gjort sig känd som en extremt stryktålig bil som kan ta sig fram i stort sett överallt.

Land Cruiser 150 är med god marginal mest energieffektiva bilmodellen i klassen. Med alternativet 3,0-liters D-4D turbodieselmotor på 173 hästkrafter och automatlåda är förbrukningen enligt bränsledeklarationen 8,1 liter/100 km vid blandad körning, vilket innebär ett CO2-utsläpp på måttliga 214 g/km. (Det kan jämföras med Sveriges vanligaste fyrhjulsdrivna bil, Volvo XC70, som med dieselmotor och automatlåda drar 7,5 liter/100 km enligt bränsledeklaration vid blandad körning och släpper ut 199 g CO2/km.)

Den nya Land Cruiser-modellen finns även med bensindriven 4,0-liters V6-motor med VVT-i på 282 hästkrafter. Jämfört med föregångaren Land Cruiser 120 har den fått 13 procent högre motoreffekt, men ändå 12 procent sänkt bränsleförbrukning till 10,8 liter/100 km och ett koldixidutsläpp på 256 g/km.

Trots det nya utseendet är bilen omisskännligen en Land Cruiser, med utmärkta offroad-egenskaper. Markfrigången är drygt 22 cm och den klarar lutningar på 42 grader i både längs- och sidoled och kan vada i upp till 70 cm djupt vatten. Fyrhjulsdriften är permanent, med Torsen-differential, hög- och lågväxel samt diffspärrar. Som tillval finns dessutom en rad hjälpsystem, såsom Crawl Control, Hill Start Assist, Down Hill Assist, Multiterrain Select samt Multiterrain Monitor (fyra utvändiga kameror som visar hur det ser ut omedelbart framför, bakom och på sidorna om bilen).

Den nya karossen är finslipad, vilket bland annat innebär sänkt luftmotstånd (från Cd 0,37 till 0,35) och bättre fotgängarskydd. Bilen är 45 mm längre, 10 mm bredare och 20 mm lägre än föregångaren Land Cruiser 120.

Stora ansträngningar har gjorts för att minimera riskerna för andra fordon vid en eventuell kollision med nya Land Cruiser. Den främre deformationszonen är därför placerad på samma höjd som på en normalstor personbil. Även i övrigt är bilen utrustad med en rad säkerhetssystem, som antisladdsystem, aktivt antispinnsystem, elektronisk bromskraftfördelning och bromsassistans. Den kan även utrustas med Toyotas förebyggande antikrocksystem (Pre-crash Safety System).

Land Cruiser 150 är sjusitsig, där den bakersta sätesraden kan fällas ner helt i golvet. Mellanradens säten kan fällas 40:20:40 och kan justeras oberoende av varandra för att underlätta insteg till bakersta raden.

Introduktionen sker under december månad. Pris från 428 100 kronor.

---------------

Bild finns att hämta på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

______________________________________________________________________________________________________________

Toyota tillverkade 8,97 miljoner fordon 2008 varav 808 000 i Europa och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2008 översteg 430 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder. 2008 tillverkades 500 000 Lexus fördelat på 8 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

Kommentarer (0)