Över två miljoner Toyota Prius sålda världen över

Toyotas fullhybridbil Prius har nu passerat tvåmiljonersstrecket i antalet sålda bilar globalt. I slutet av september 2010 hade ca 2 012 000 Prius-bilar sålts sedan introduktionen av den första generationen 1997. Försäljningen är fortsatt bra i de drygt 70 länder där modellen nu säljs. De största marknaderna är USA och Japan.

Prius – vars namn kommer från ”att gå före” på latin – lanserades först i Japan 1997. Försäljningen i Europa, Nordamerika och andra marknaden startade 2000. Den andra generationen Prius kom 2003 och tredje generationen började säljas 2009.

Tredje generationen Toyota Prius är utrustad med ett fullhybridsystem med en bensinmotor och en elmotor som gemensamt eller individuellt driver bilen. Den har en bränsleförbrukning på 3,9 liter/100 km vid blandad körning, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 89 g/km.

Toyota uppskattar att Prius sedan 1997 har bidragit till att minska de globala CO2-utsläppen med
omkring 11 miljoner ton, jämfört med vad motsvarande antal traditionella bilar skulle ha släppt ut. Det motsvarar omkring hälften av de totala CO2-utsläppen från bilarna i Sverige under ett år*.

Ett av Toyotas mål är att så tidigt som möjligt under 2010-talet komma upp i en årlig försäljning av minst en miljon hybridbilar. Ett annat mål är att tidigt 2020-tal erbjuda Hybrid Synergy Drive-teknik som alternativ i samtliga bilmodeller.

För tabell Prius-försäljningens utveckling 1997–2010 , vänligen se bifogat dokument.
---------------

* Siffran bygger på statistik från Svenska Petroleum Institutet över försäljningen av bensin och diesel för vägtransporter. Under 2009 såldes drygt 4,8 miljoner liter bensin och drygt 4,2 miljoner liter diesel för bilar, lastbilar och bussar. Det motsvarar ett CO2-utsläpp på något över 21 miljoner ton.

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota
Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2009 i Sverige är 133,8 g CO2/km, prognos 2010 under 130 g CO2/km. Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• prius