Prius först med fem miljöstjärnor av tyska ADAC

Toyotas fullhybridmodell Prius går ut som klar etta av 56 bilmodeller i den tyska bilist­organisationen ADACs nya och krävande miljötest EcoTest. Med 90 av 100 möjliga poäng fick Prius som första bilmodell högsta betyg – fem stjärnor – för sin låga bränsleförbrukning och sina låga utsläpp.

Prius fick 40 poäng för den låga bränsleförbrukning (4,58 liter/100 kilometer) som uppmättes under testkörningarna och maximala 50 poäng för hybridsystemets låga utsläpp.

Kriterierna för ADACs EcoTest är i år hårdare än tidigare. Bland annat ingår numera WLTP-körcykeln (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), som kan komma att bli ny världsstandard för mätning av bilarnas bränsleförbrukning. ADAC använder i testen även sin egen körcykel samt den nya europeiska mätmetoden NEDC (New Europeand Driving Cycle).

En av de stora skillnaderna mot tidigare är att bränsleförbrukningen mäts med bilens luftkondition­ering påslagen under både WLTP- och ADAC-testen. Organisationen tar också hänsyn till hela kedjan ”från energikälla till hjul” när man räknar ut de totala CO2-utsläppen, som då omfattar såväl tillverkningsprocessen som bränsletransporterna.

Den första generationen Toyota Prius lanserades för 15 år sedan. Sedan dess har över fyra miljoner fullhybridmodeller från Toyota och Lexus sålts världen över. I Sverige säljer Toyota fem modeller: Auris Hybrid, Prius samt de nyligen lanserade Yaris Hybrid, Prius+ och laddhybriden Prius Plug-in Hybrid. Lexus säljer fyra hybridmodeller, CT 200h, GS 450h, RX 450h och LS 600h.

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 4 miljoner hybrider, målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Toyota har 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige var 132,5 g CO2/km.

Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 8 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.

• prius