PSA Peugeot Citroën och Toyota tillkännager ett nytt samarbete om lätta transportfordon i Europa

Pressmeddelande   •   Jul 25, 2012 15:20 CEST

Toyota Motor Europe och PSA Peugeot Citroën har tecknat ett samarbetsavtal om lätta transportfordon för den europeiska marknaden. Enligt planen kommer PSA Peugeot Citroën i ett första skede att förse Toyota med lätta transportfordon för försäljning i Europa under Toyotas varumärke.

Med början under andra kvartalet 2013 kommer PSA att leverera en medelstor transportbil baserad på den befintliga modellen Peugeot Expert och Citroën Jumpy. Avtalet mellan Toyota och PSA Peugeot Citroën omfattar även samarbete om nästa generations transportfordon som skall produceras av PSA Peugeot Citroën. Samarbetet väntas pågå in på 2020-talet.

Enligt planen kommer Toyota Motor Europe att delta i produktutveckling och bidra till investeringskostnaderna för nästa produktgeneration.

"Marknaden för lätta transportbilar är viktig för Toyota i flera länder här i Europa", säger Didier Leroy, VD för Toyota Motor Europe. "Genom samarbetet med PSA Peugeot Citroën har vi funnit en bra lösning för våra kunder efter att nyligen avslutat produktionen av vår egen Hiace. Vi har redan ett framgångsrikt samarbete tillsammans med PSA Peugeot Citroën i småbilssegmentet och PSA Peugeot Citroën är ledande inom den europeiska marknaden för lätta transportbilar med ett grundmurat rykte för kvalitet och mångsidighet."
"Vi är glada att kunna tillkännage utvidgning av vårt framgångsrika samarbete med Toyota. Detta avtal påbörjar utvecklingen av en ny generation medelstora lätta nyttofordon och kommer att ge båda företagen en konkurrenskraftig produkt för den europeiska marknaden", säger Jean-Christophe Quémard, vice VD för PSA Peugeot Citroën.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,2 miljoner bilar 2011 (januari-november) och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 (januari-november) uppgick till 564 400 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.
Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.