Smakstart för Toyotas satsning på Paralympics

Starten för Toyotas satsning som huvudsponsor för Sveriges Paralympiska Kommitté under de kommande åtta åren kunde inte ha startat bättre. I den sista och avgörande matchen i kvalturningen i parahockey vann Sverige över Tyskland med 4–1 och säkrade därmed en plats i de paralympiska spelen i Sydkorea i mars 2018.

Kvalturningen spelades i Östersund den 9–14 oktober och utgjorde startskottet för Toyotas satsning som huvudsponsor för Sveriges Paralympiska Kommitté. Under de kommande åtta åren stödjer Toyota svensk parasport genom en rad olika initiativ.

Syftet med satsningen är dels att underlätta för de svenska paralympierna att kunna lägga mer tid på träning för att kunna ta fler medaljer, dels att rekrytera fler parasportare och därmed kunna bidra till ett aktivare liv för fler.

– Att Toyota nu tar så kraftfull ställning för att gå in och stötta detta och få oss att kunna utvecklas och höga kvaliteten på idrottsverksamheten och nå ut till fler personer med funktionsnedsättning, det är fullständigt unikt och det är jag jätteglad för, säger Johan Strid som är generalsekreterare för Sveriges Paralympiska Kommitté.

– Det är ju ett enormt kvitto på ett skifte i världen kring hur man ser på personer med funktionsnedsättning, säger han.

-----

Länk till video om satsningen: www.facebook.com/ToyotaSverige/videos/1577880355605641/