Sverigepremiär för nya Prius

Den helt nya, fjärde generationen av Toyotas ikoniska fullhybridmodell Prius får nu Sverigepremiär. Med rekordlåg bränsleför­brukning, futuristisk design och rejält uppgraderade köregenskaper har Prius tagit det hittills största utvecklingssteget mellan generationerna.

Prius av fjärde generationen är en i alla avseenden ny bil, som har förbättrats på samtliga punkter jämfört med den förra generationen. Den är den första modellen som bygger på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture), vilket ger bättre vägegenskaper, högre komfort och mer innerutrymmen. Hybriddrivlinan är också helt ny med något lägre effekt, men med oförändrade prestanda och väsentligt mycket lägre bränsleförbrukning. Dessutom har nya Prius en avancerad design som gör att den inte bara har ett extremt lågt luftmotstånd, utan även sticker ut i mängden.

Bränsleförbrukningen är nu den lägsta på marknaden bland samtliga icke laddbara bilar: Endast 3,0 liter/100 km vid blandad körning. CO2-utsläppet är rekordlåga 70 gram/km.

Nya Prius finns i tre utrustningsnivåer: Life, Active och Executive. Redan i Life-versionen är den rikligt utrustad, med bland annat nyckelfritt tändnings- och låssystem, Bi-LED-strålkastare (halv- och helljus), backkamera, Bluetooth handsfree och -streaming samt Toyota Touch 2 multimediasystem.

Säkerhetsnivån är mycket hög, med säkerhetssystemet Toyota Safety Sense som standard. Det innebär bland annat aktivt krockskyddssystem med fotgängardetektion, aktiv farthållare, körfilsvarning med körfilsassistans, vägskyltsigenkänning och automatiskt helljus. Från volymmodellen och uppåt är även t ex döda vinkeln-varnare och varnare för korsande trafik bakom bilen standard.

Listpriset för Nya Prius är från 285 900 kronor.

Med Prius har Toyota varit pionjär i utvecklingen av hybridbilar, den första generationen lanserades redan 1997. I dag tillverkar Toyota 32 hybridmodeller, varav sex säljs i Sverige. Under 2015 stod hybridmodellerna för en tredjedel av Toyotas svenska nybilsförsäljning.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8,6 miljoner hybrider. Toyota har 32 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, varav sju med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761