Toyota etablerar europeiskt utbildningscenter

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 17:05 CEST

Toyota har etablerat ett europeiskt utbildningscenter i Storbritannien, för utbildning av upp till 1 000 Toyota-anställda om året. Centret är inriktat på produktions- och underhållsutbildning och kompletterar det utbildningscenter som öppnades i Toyota City för snart tre år sedan.

Det europeiska utbildningscentret finns vid företagets fabrik i Burnaston. Anläggningen omfattar ca 8 000 m2 och har 16 lärare. Centret arrangerar en rad olika kurser som syftar till att förbättra och utveckla kunskaperna kring bilbyggandet och den utrustning som används. Utbildningen ska också inriktas på säkerhet och ergonomi.

Toyota startade sitt första Global Production Centre (GPC) i Japan i juli 2003, för utbildning av anställda både från Japan och från företagets 52 tillverkningsfabriker i övriga världen. I takt med att Toyota bygger ut sin produktionskapacitet runt om i världen, spelar regionala utbildningscentra en allt viktigare roll för att sprida kunskap och erfarenheter till alla medarbetare.

För någon månad sedan, i februari 2006, öppnade Toyota ett amerikanskt utbildningscenter i Kentucky och inom kort startas också ett utbildningscenter i Thailand.

Etableringen av centret i Storbritannien innebär att Toyota nu har utvidgat GPC-konceptet till en av världens viktigaste bilmarknader. Företaget har idag åtta fabriker i sex europeiska länder – Storbritannien, Frankrike, Portugal, Polen, Tjeckien och Turkiet.

För ytterligare information kontakta:
Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

1999 fick Toyota FN:s miljöpris för sin satsning på miljö och att först i världen starta serieproduktionen av en el/bensinhybrid, Toyota Prius. Målsättningen är att sälja 1 000 000 hybridbilar per år från 2010. Toyota har 64 fabriker som samtliga är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Kommentarer (0)