Toyota NS4 – avancerad plug-in-hybridbil med fokus på prestanda, kommunikation och säkerhet

Pressmeddelande  •  2012-01-11 16:27 CET

NS4 är namnet på den avancerade konceptbil som Toyota nu premiärvisar på bilmässan i Detroit. Utrustad med nästa generation plug-in-hybridteknik, ett helt nytt designspråk, upp­kopp­ling mellan passagerare, bil och omvärlden samt omfattande säkerhetssystem visar NS4 hur Toyota tänker sig att en kommande bilmodell kan se ut.

Utmaningen för Toyotas tekniker var att ta fram en konceptbil i mellanklassen, för en möjlig lansering på marknaden redan 2015. Resultatet blev NS4, en plug-in hybrid som är helt skild från dagens Prius-familj och utformad för framtidens behov av mobilitet.

Drivkällan i NS4 är nästa generation plug-in-hybridsystem som är mindre och lättare än dagens, samtidigt som det ger bättre bränsleekonomi, bättre acceleration och längre räckvidd med ren eldrift, men ändå oförändrat kort laddtid för batterierna. Bilen erbjuder en kombination av sportiga kör-egenskaper och bästa möjliga energieffektivitet.

I NS4 styr användaren de flesta funktionerna med en pekskärm på samma enkla och intuitiva sätt som en smartphone, vilket gör att man snabbt kommer åt de inställningar man behöver med ett minimum av distraktion från körningen. Multimedia, klimatanläggning, batteriladdning och navigation är några av de funktioner som styrs på detta sätt. Systemet kan även ”lära sig” förarens vanligaste val och vanor, och därmed förbereda sig inför olika miljöer och situationer.

I den digitala världen är förändrings­takten betydligt snabbare än bilvärldens normala ca fyra år. När bilarna nu i allt större utsträckning har blivit en del av de uppkopplade användarnas vardag, måste också biltillverkarna snabbt kunna erbjuda den senaste tekniken i sina produkter. Fordonsteknik som på olika sätt kommunicerar med användaren och omvärlden är i dag den tredje snabbast växande it-sektorn, efter smarta telefoner och surfplattor. Toyota har därför inlett strategiska samarbeten med ledande it-företag som Microsoft och Intel för att säkerställa att man ligger i framkant av utvecklingen.

Säkerhetsmässigt är NS4 utrustad med nästa generation av Toyotas aktiva krockförebyggande system PCS (Pre-Collision System), som håller rätt på bilens placering på vägen, omgivande trafik och gångtrafikanter med hjälp av radar, stereokameror och, för mörkerkörning, även nära-infrarött ljus. Systemet upptäcker möjliga faror, varnar föraren i god tid och förbereder bilen för en snabb inbromsning alternativt bromsar själv om en kollision är oundviklig. För att ge bästa möjliga mörker­seende skärmas strålkastarna av gradvis när det kommer mötande trafik, vilket förlänger sikt­sträckan. Fotgängare skyddas vid en påkörning genom att motorhuven lyfts upp och skapar ett extra deformationsutrymme.

Extremt smala vindrutestolpar ger betydligt bättre sikt framåt, utan att den höga krocksäkerheten äventyras. Olika typer av glas i vindrutan och övriga glasytor bidrar till både bättre säkerhet och högre komfort. Bland annat har de ett imskydd som både motverkar imbildning och ökar hållfastheten. Bilens rutor absorberar också nästan all UV-strålning, samtidigt som de minskar solinstrålningen och därmed sänker innertemperaturen. Ett speciellt ytterskikt förbättrar sikten genom att minimera regn­dropparna.

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt:
Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,2 miljoner bilar 2011 (januari-november) och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 (januari-november) uppgick till 564 400 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom