Toyota-nyheter på Stockholms Bilsalong

• Prius med aktiv parkeringshjälp
• Nya Yaris

På Stockholms Bilsalong är det premiärvisning för nya Toyota RAV4
Executive+ med en ny stark och bränslesnål 2,2-liters dieselmotor.
Ny är också den uppgraderade elhybridbilen Toyota Prius där, förutom designförändringar fram och bak samt ny inredning, den mest intressanta nyheten är en automatisk parkeringshjälp, som hjälper till att fickparkera bilen. Dessutom visas den senaste generationen Toyota Yaris.

Nya Toyota RAV4 lanseras på Stockholms Bilsalong i flaggskeppsutförandet ”Executive+”, med en kraftfull D-4D dieselmotor på 177 hk och sexväxlad manuell växellåda. Motorn är utrustad med Toyotas D-CAT-teknik, som gör den till världens renaste dieselmotor i sin klass.

RAV4 Executive+ har en speciell grill, skärmbreddare och lättmetallfälgar samt mörka sidorutor bak och strålkastare med mörktonat glas. Den finns även i en egen, exklusiv lack: en helt ny, mörkgrön metalliclack.

RAV4 Executive+ delar alla de goda egenskaperna med de övriga modellerna i den nya RAV4-serien, dvs intelligent formgivning, stor flexibilitet och ett avancerat körsystem (Integrated Active Drive System). Dessutom har den som standard en mycket omfångsrik utrustning, bland annat nyckellöst lås- och startsystem, farthållare, torkare med regnsensor, strålkastare med skymningssensor och automatiskt avbländbara backspeglar. Det enda tillvalet är ett Bluetooth-kompatibelt navigationssystem.

Toyota Prius med elhybriddrift har blivit en mycket stor framgång världen över. Den andra generationen Prius lanserades 2004 och får nu ett uppgraderat utseende. Främst är det strålkastare och grill fram som fått en ny form, samt bakljusen som nu är gjorda helt i vitt klarglas.
Även interiören har uppgraderats, med nya materialval och med läderklädsel för stolar och ratt som tillval. Ljudsystemet har också uppgraderats och klarar nu musik i MP3- och WMA-format och det går även att ansluta en extern musikspelare.
Den kanske mest uppmärksammade nyheten är dock annars den automatiska parkeringshjälpen Intelligent Park Assist (IPA). Den är ett tillval som innebär att bilen själv styr in sig på en parkeringsplats, det enda föraren behöver göra är att sköta hastighet och broms.

Nya storsäljande Toyota Yaris finns i tre olika versioner: två VVT-i bensinmotorer på 1,0 liter och 69 hk respektive 1,3 liter och 87 hk samt en 1,4 liters D4-D dieselmotor på 90 hk.

Jämfört med den förra generationen, har nya Toyota Yaris växt i alla dimensioner, både när det gäller storlek och körupplevelse och säkerhet. Yaris har blivit 11 cm längre, 3,5 cm bredare och 3 cm högre, vilket har gett både en rymligare kupé och större lastutrymme. Kördynamiken har utvecklats ytterligare, med bland annat en ny, styvare bottenplatta, ny hjulupphängning och samma elektroniska styrsystem som i Toyota Avensis.

Säkerhetsmässigt har nya Toyota Yaris full pott i Euro NCAP – fem stjärnor – och både stabilitetskontroll (VSC), antispinnkontroll (TRC) och bromsassistans är standard för samtliga modeller.

På Stockholms Bilsalong 2006 visar Toyota:
• Nya RAV4 Executive+ med 177 hk dieselmotor
• Nya Prius med uppdaterat utseende och aktiv parkeringshjälp
• Nya generationen Yaris
• Corolla 5-D
• Corolla Verso

För ytterligare information kontakta:
Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

1999 fick Toyota FN:s miljöpris för sin satsning på miljö och att först i världen starta serieproduktionen av en el/bensinhybrid, Toyota Prius. Målsättningen är att sälja 1 000 000 hybridbilar per år från 2010. Toyota har 64 fabriker som samtliga är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

Kommentarer (0)