Toyota siktar på seger med fyrhjulsdrivna hybridracern TS040

Med den helt nya hybridracern TS040 Hybrid hoppas Toyota nu på att vinna såväl 2014 års upplaga av uthållighetstävlingen FIA World Endurance Championship som 24-timmarsloppet på Le Mans-banan. Den nya bilen har en maxeffekt på 1 000 hästkrafter och hybriddrift på alla fyra hjulen.

Den nya bilen Toyota TS040 Hybrid presenterades på torsdagen. I jämförelse med fjolårets TS030-modell har den utvecklats på en mängd punkter. Mest notabelt är att TS040 är utrustad med två hybrid­system på sammanlagt 480 hästkrafter, ett på framaxeln och ett på bakaxeln. De arbetar tillsammans med en konven­tionell 3,7-liters V8 sugmotor på 520 hästkrafter och ger därmed en maxeffekt på 1 000 hästkrafter.

Under inbromsning fungerar hybridsystemet som generator och laddar upp en unik super­konden­sator, som sedan återför energin till systemet vid acceleration. Satsningen på fyrhjuls hybriddrift innebär att Toyota nu åter arbetar med det koncept som introducerades 2007, då den fyrhjulsdrivna Supra HV-R blev den första hybridbilen som vann en uthållighetstävling, 24-timmarsloppet på Tokashi-banan.

Inför 2014 års säsong har reglerna för FIA World Endurance Championship förändrats. Bland annat ska bilarnas bränsleförbrukning sänkas med 25 procent, jämfört med 2013 års tävlingsserie. Toyota har därför, förutom den nya och mer energieffektiva drivlinan, bland annat ytterligare förbättrat aero­dynamiken och arbetat mer med avancerade lättviktsmaterial i kompositplast.

Mycket av den kunskap som har inhämtats under de två senaste årens tävlingar med TS030-bilen, har redan kommit till nytta i Toyotas hybriddrivna vardagsbilar. Med den fortsatta satsningen på FIA World Endurance Championship räknar Toyota med ytterligare tekniköverföring från banbilarna.

I årets upplaga av FIA World Endurance Championship ställer Toyota upp med två TS040 Hybrid. Den ena, nr 7, körs av Alex Wurz, Stéphane Sarrazin and Kazuki Nakajima, medan nr 8 har Anthony Davidson, Nicolas Lapierre and Sébastien Buemi vid ratten.

Serien omfattar åtta deltävlingar och inleds den 20 april med en sextimmarstävling på Silverstone-banan i England, då Toyota TS040 Hybrid möter ärkerivalerna Audi och Porsche för första gången. Den sista deltävlingen går i Sao Paolo i Brasilien den 30 november.

• motorsport