Toyota visar RAV4 som elbilskoncept

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 13:17 CET

På Los Angeles Auto Show visar Toyota en eldriven version av sin välkända kompakt-SUV-modell RAV4. Bilen har en drivlina från amerikanska Tesla, som Toyota inledde samarbete med i maj 2010. Målsättningen är att börja sälja RAV4 som elbil på den amerikanska marknaden under 2012.

Utvecklingen av RAV4 EV, som konceptbilen kallas, ska huvudsakligen ske i USA. Kaross och övriga komponenter kommer från nuvarande RAV4, medan drivlinan levereras av det Kalifornienbaserade elbilsföretaget Tesla. RAV4 EV beräknas få en räckvidd på 160 kilometer.

Den produktionsfärdiga modellen ska enligt planerna endast säljas i USA, med säljstart under 2012.

De två biltillverkarna inledde ett samarbete tidigare i våras som gick ut på att förena Toyotas expertis inom teknik, tillverkning och produktion med Teslas elfordonsteknik, entreprenörsanda och flexibilitet.

RAV4 EV är ett led i Toyotas aktiva arbete med att begränsa förbrukningen av fossila bränslen, och att minska CO2-utsläppen genom att främja andra energikällor än bensin. El är en av dessa energikällor.

Mellan åren 1996 och 2003 tillverkade och sålde Toyota ca 1 900 RAV4 EV av en tidigare modell. Den var världens första serietillverkade bil som drevs av ett nickel-metallhydrid-batteri.

---------------

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2009 i Sverige är 133,8 g CO2/km, prognos 2010 under 130 g CO2/km. Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

Kommentarer (0)