Toyota Yaris Hybrid – snålast och prissatt

Toyota offentliggör nu miljöprestanda för nya Yaris Hybrid. Med CO2-utsläpp på endast 79 g/km och en bränsleförbrukning på låga 3,5 liter/100 km är modellen klassledande bland kompaktbilarna i det så kallade B-segmentet. Trots de låga utsläppen kompromissar Yaris Hybrid inte med vare sig prestanda eller utrymmen. Fullhybridsystemet levererar 100 hästkrafter och utrymmena är desamma som i bensin- och dieselversionerna av Yaris.

Yaris Hybrid är den första fullhybridmodellen i Europa bland kompaktbilarna i B-segmentet och toppmodellen i Yaris-familjen. Fullhybridsystemet med en 1,5 liters bensinmotor och en högeffektiv kompakt elmotor har en effekt på 100 hk, vilket ger både goda prestanda och klassledande låga CO2-utsläpp.

Tack vare hybridsystemet är det möjligt att i stor utsträckning köra helt utan utsläpp av vare sig koldioxid, kväveoxid eller partiklar. I olika tester som Toyota har gjort i stadstrafik, har Yaris Hybrid gått på ren eldrift 66 procent av tiden och 58 procent av körsträckan. CO2-utsläppet på 79 g/km är det lägsta för samtliga bilar med konventionell förbränningsmotor, oavsett storlek.

Yaris Hybrid har lika god plats för passagerare och bagage som övriga Yaris-modeller, tack vare de kompakta hybridkomponenterna och att både bensintank och batteri placerats under baksätet. Passagerarna behöver inte försaka komfortdetaljer som luftkonditionering eller automatlåda, som båda är standard i Yaris Hybrid. Inte heller körbarheten har påverkats. Bilen har t ex samma snäva vändradie på 4,7 meter som de andra Yaris-modellerna.

Efter Auris Hybrid är Yaris nu den andra volymmodellen i Toyotas modellprogram som erbjuds med såväl fullhybriddrift som konventionella bensin- eller dieselmotorer. Bilen är både utvecklad och tillverkad i Europa och är också den Toyota-modell som säljer bäst på den europeiska marknaden.

Den nya generationen Yaris är en av sju finalister till utmärkelsen Årets Bil 2012, som utses av motorjournalister från 23 europeiska länder.

Yaris Hybrid får världspremiär på bilsalongen i Genève i början av mars. Strax därefter börjar den säljas över hela Europa. I Sverige kommer den att prissättas i nivå med Yaris med dieselmotor, dvs från ca 173 500 kronor för entrymodellen och 187 900 för volymmodellen active.

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota
Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.

• yaris