Toyotas konceptsportbil för banracing

Pressmeddelande   •   Dec 29, 2015 13:55 CET

Toyotas tävlingssektion Gazoo Racing har nu utvecklat konceptbilen S-FR i en racing­version, som visas på specialbilsmässan Tokyo Auto Salon i mitten av januari 2016.

Sportkonceptet S-FR visades för första gången på Tokyo Motor Show i slutet av oktober. Den är en lätt och kompakt, drygt fyra meter lång sportbil med motorn fram och drivning bak, där körglädje och enkelhet är prioriterad.

I Toyota Gazoo Racings version är S-FR klar för banracing, med breda skärmbreddare, stora luftintag på ovansidan av motorhuven, kolfiberförstärkta vingar och spoilers fram och bak samt en rejäl diffuser.

Mått Toyota S-FR Racing Concept

Längd        4 100 mm

Bredd         1 735 mm

Höjd           1 270 mm

Hjulbas       2 480 mm

Tokyo Auto Salon pågår den 15–17 januari 2016.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota startade sin första miljökommitté 1962, sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8 miljoner hybrider. Toyota har 31 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Kommentarer (0)