Toyota rullar ut testflotta med 100 bränslecellsbilar

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2010 17:24 CET

Under de närmaste tre åren kommer Toyota att placera ut 100 bränslecellsdrivna bilar i trafik i USA. Bilen – kallad FHCV-adv – är en stor kombimodell men har ändå en bränsleförbrukning under motsvarande 3,5 liter/100 km. Den tankas med komprimerad vätgas och har en räckvidd på nästan 70 mil på en tank. Enligt planerna ska Toyota sedan påbörja en begränsad försäljning av bränslecellsbilar år 2015.

Testbilen FCHV-adv (Fuel Cell Hybrid Vehicle – Advanced) ska gå i trafik i Kalifornien och i New York. Användare blir både universitet, privatägda företag och offentliga förvaltningar.

Testflottan blir en av de största i USA och syftet är dels att stimulera utbyggnaden av antalet vätgasmackar, dels att demonstrera bränslecellsteknikens tillförlitlighet och prestanda inför den planerade lanseringen av de första kommersiellt tillgängliga bränslecellsbilarna 2015.

Toyota har sedan slutet av 2002 bedrivit en begränsad testverksamhet med bränslecellsbilar i USA och i Japan. Bland annat körs ett 20-tal bilar i trafik i Kalifornien i samarbete med flera universitetet, för att testa tekniken och övriga förutsättningar.

Sedan 2002 har Toyota utvecklat bränslecellstekniken kraftigt, med längre räckvidd, hållbarhet och effektivitet i såväl bränslecellsstacken som vätgastankarna, samtidigt som kostnaderna för både material och tillverkning har sänkts väsentligt. Den nya FHCV-adv-modellen har t ex 150 procent bättre räckvidd än sin föregångare.

Tester som gjorts i enlighet med amerikanska körcykler visar att FHCV-adv har en räckvidd på drygt 69 mil på en tankning och en bränsleförbrukning motsvarande 3,46 l/100 km.

Toyota har under de senaste tio åren forskat kring olika typer av framtida drivsystem för bilar, mot bakgrunden att det inte finns endast ett sätt att lösa behoven av miljömässigt hållbar framdrivning. Sedan någon månad tillbaka har Toyota börjat testa 600 laddhybridbilar i trafik runt om i världen. 200 av dem ska köras på vägarna i Europa, varav två kommer till Sverige.

---------------

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

________________________________________________________________________

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 15 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

Kommentarer (0)