Toyotas svenska återförsäljare överträffade klimatmålet – igen

För fjärde året i rad har Toyotas svenska återförsäljare lyckats sänka det genom­snittliga CO2-utsläppet från nybilsförsäljningen kraftigt – mer än de tuffa mål som satts upp.

Det genom­snittliga koldioxidut­släppet för alla nya Toyota-bilar som såldes i Sverige under 2009 blev 133,8 g CO2/km. Det är betydligt bättre än årsmålet, som var satt till drygt 138 g CO2/ km. Målet för 2010 är att komma under 130 g CO2/ km.

Toyota i Sverige införde klimat­målen för sina återförsäljare redan 2007. Syftet var att försöka minska de totala genomsnittliga CO2-utsläppen från de nya bilar som säljs. Alla återförsäljare har individuella mål som är anpassade till deras respektive marknader. Och satsningen har visat sig vara mycket framgångsrik. På bara fyra år, sedan klimatmålen infördes, har det genomsnittliga CO2-utsläppet för nya Toyota-bilar sänks med nästan en femtedel – från 163 till 133,8 g CO2/km.

Varje år sedan dess har de svenska Toyota-handlarna tillsammans lyckats bättre än de uppsatta målen, trots att de redan från början varit ambitiöst satta.

För 2010 är målsättningen ambitiös. Målet för året är att minska det genom­snittliga koldioxidut­släppet för Toyotas nybilsförsäljning i Sverige under 130 g CO2/km, eller mer exakt 129,85 g CO2/km.

– Våra återförsäljare har gjort ett fantastiskt arbete, bättre än vad vi hade vågat hoppas på. Det handlar mycket om att få kunderna att tänka efter. Behöver man verkligen en så stor bil? Och behöver man verkligen den starkaste motorn? Genom en dialog med bilköparna vid bilvalet kan vi skapa bra förutsättningar för dem och åstadkomma positiva förändringar för miljön, säger Ulf Winberg som är vd för Toyota Sweden AB.

Toyota i Sverige var först i världen med att sätta upp långsiktiga och individuella koldioxidmål för sina återförsäljare.

– De individuella klimatmålen för våra återförsäljare är en av många viktiga delar i det arbete som Toyota gör för att sänka de totala utsläppen. Vi ser till bilarnas hela livscykel – från råvaror och tillverkning till återvinning. Vi uppmuntrar även våra återförsäljare på olika sätt att göra vad de kan för att minska sin egen klimatpåverkan, säger Ulf Winberg.

För att ytterligare underlätta för bilköparna att välja en så energieffektiv bil som möjligt införde Toyota redan för två år sedan, som första bilföretag i Sverige, en tydlig energideklaration av alla nya personbilar.

– Vi vill på alla sätt göra det lättare för konsumenterna att välja bil ur ett miljöperspektiv. Konsumenterna kommer i slutänden att tjäna på att välja en så energieffektiv bil som möjligt inom respektive storleksklass. Energieffektiva bilar kommer med största sannolikhet också att ha ett högre andrahandsvärde. Då blir alla vinnare, säger Ulf Winberg.

För tabell, se bifogad Word-fil.

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 15 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.
Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.