Tre lekfulla Toyota-koncept på Tokyo Motor Show

På 2015 års upplaga av Tokyo Motor Show är det världspremiär för tre sinsemellan helt olika konceptbilar från Toyota: Den lilla sportbilen S-FR, den vätgasdrivna energi­bilen FCV Plus samt den nakna kompaktbilen Kikai. De har alla det gemensamt att de ger en försmak av hur framtida bilar mycket väl skulle kunna te sig.

S-FR är en konceptbil som bygger vidare på arvet från Toyotas underhållande lätta sport­bilar. Knappt fyra meter lång, med motorn fram och drivning bak och med låg vikt är det en modell som är verkligt kul att köra. S-FR är tänkt för den unga generationen, som en första sportbil där körglädje och enkelhet är prioriterad.

FCV Plus är en vätgasdriven elbil som inte bara är avsedd för energieffektiva transporter, utan kan också fungera som energikälla. Den kan dessutom producera el från externa vät­gaskällor och därmed fungera som ett klimatsmart elverk, såväl vid hemmet som på andra ställen. Bränslecellsstacken är placerad mellan framhjulen och vätgastankarna bakom bak­sätet. Drivningen sker med elmotorer i alla fyra hjulen. Resultatet är en mycket rymlig kupé, trots bilens kompakta yttermått.

Kikai är utformad för att låta oss se och utforska de delar som normalt är dolda inne i bilens kaross. Bland annat finns ett litet fönster i golvet, som gör det möjligt att se hur hjulupphäng­ningen arbetar under färd. Föraren sitter i mitten av bilen med två passagerarsäten snett bakom sig. Alla synliga detaljer, som t ex bränsletanken och avgassystemet är noggrant formgivna, liksom den helt analoga instrumenteringen och strömbrytarna som ger en stark närvarokänsla.

Toyotas presskonferens på Tokyo Motorshow hålls onsdagen den 28 oktober klockan 14.15 i Toyotas monter.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

• koncept

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761