Cecilia Andrén Nyström utsedd till Sveriges framtida ledare

Cecilia Andrén Nyström, som kom till Moçambique med tomma händer och en vilja att skapa förändring, vann Ten Outstanding Young Persons award. Priset delas ut av JCI (Juniorhandelskammaren) till unga ledare som gjort en enastående insats.

Cecilia Andrén Nyström använder fotboll som väg till självkänsla för unga kvinnor. Hon har genom sitt projekt ”Futebol dá força” i Moçambique engagerat sig för unga kvinnors oberoende, hälsa, säkerhet och bättre levnadsvillkor.

– Jag är ärad att vinna svenska TOYP och just etiskt ledarskap är en av grundstenarna i projektet. Fotboll är ett starkt verktyg för att nå ut till unga tjejer och stärka dem som individer, säger vinnaren Cecilia Andrén Nyström

Cecilias insats behövs verkligen i Moçambique där tjejer inte får råda över sig själva. Över hälften av alla tjejer under 18 år är redan gifta, de flesta av dessa har barn och 11 % har HIV.

– Fotbollen stärker tjejernas självförtroende och ger dem en chans att utveckla egna mål och drömmar för att kunna bestämma över sina egna livsöden, berättar Cecilia.

Cecilia vann i kategorin ”Moral and/or environmental leadership” och är en av åtta unga svenskar som är utsedda att representera Sverige i världsfinalen av TOYP 2012.

– Genom sitt engagemang och sin tydliga idé om en bättre värld står Cecilia för en exceptionell insats inom och är trots sin unga ålder ett föredöme för andra ledare, säger juryns motivering.

Fotbollen tjejer möjligheten till ett bättre självförtroende och självkänsla och Cecilia utbildar dem även i mänskliga rättigheter, med fokus på kvinnors rättigheter, familjeplanering, sexualitet och entreprenörskap.

Cecilia har möjlighet att sprida sitt budskap globalt tillsammans med dessa andra vinnare:
Maja Koppfeldt, “Business, economic, and/or entrepreneurial accomplishment”
Johan Wendt, “Academic leadership and/or accomplishment”
Leo Razzak, “Cultural achievement”
Olivia Trygg, “Contribution to children, world peace, and/or human rights”
Jesper Lejfjord, “Humanitarian and/or voluntary leadership”
John Sjölund, “Scientific and/or technological development”
Veronika Hedenmark, “Personal improvement and/or accomplishment”

• inspiration
  • jci
  • volontär
  • frivilligarbete
  • futebol dá força
  • moçambique
  • hiv
  • bortgifte
  • kvinnors rättigheter
  • självkänsla

Priset har sedan 1938 delats ut till personer mellan 18-40 som gjort en enastående insats inom sitt område. De svenska vinnarna får representera Sverige i världsfinalen som sker i november i Taipei. Tidigare internationella vinnare är de amerikanska presidenterna Clinton, Ford och Kennedy. Tidigare nationella vinnare är Alice Bah Kuhnke, 2009, Christian Azar, 2007, Yannick Tregaro, 2004, Niklas Zennström, 2004 och Tove Lifvendahl, 2003.

Mer information och kontakt
www.toyp.se, www.facebook.com/TOYPSweden