Nominerade till Svenska Publishingpriset

Svenska Publishing-Priset är tävlingen som går på djupet för att på så sätt premiera de tävlingsbidrag som – vid sidan av en god grafisk form och en välgjord typografi – lockar till läsning tack vare ett tydligt och synligt budskap, ett informativt innehåll, en god målgruppsanpassning och en tydlig identitet.

I år har AM System och TR blivit nominerade i kategorin Företag. Tillsammans har vi arbetat fram en ny webbplats som tillsammans med en annonskampanj och snillrika nyhetsbrev lanserat ett helt nytt sätt att göra affärer:

– TR har med den genomförda kommunikations- insatsen lyckats förenkla köpprocessen för AM System, både för våra kunder och våra säljare, berättar Anders Hultdin, VD för AM System

Resultatet offentliggörs på ett prisutdelningsevent i Stockholm den 23 oktober.

Strategi

Oavsett om det handlar om att stärka eller förflytta ett varumärke, sälja en produkt eller informera en specifik målgrupp blir det så mycket bättre om man har en tydlig plan innan man skrider till verket. Exakt hur detta strategiarbete ser ut varierar givetvis från kund till kund. Det kan vara genomgång av en redan befintlig “kompassriktning” till att utveckla eller komplettera företagets marknadsplan. Ofta landar denna del av arbetet i en kommunikativ plattform.

Kommunikation

Ett av TR:s adelsmärken är förmågan att omvandla strategier till starka koncept. På så sätt koordineras alla insatser så att oavsett var och när kunden möter ditt företag så möts hon av samma budskap och samma löfte. Det gör ditt budskap tydligt, särskiljande och kostnadseffektivt. Självklart kan kommunikation även vara enstaka punktinsatser, men den reklam som folk kommer ihåg, uppskattar och som fungerar bygger förvånande ofta på ett starkt koncept, även om konceptet i sig inte står i förgrunden och slår sig för bröstet.

Design

“Det är insidan som räknas” brukar det heta. Men vi tror inte på att dela upp det yttre och det inre. En produkt, en tjänst eller en relation handlar alltid om helhet. Hur din webbplats ser ut säger besökaren mer än vad som faktiskt står på sidan. Hur ditt budskap är förpackat avgör oftast om det du vill säga får uppmärksamhet eller drunknar i bruset av andra budskap. Rätt design är inte enbart en bärande del av kommunikationen, den har förmågan att lyfta, särskilja och ge det du vill säga ett långt och lönsamt liv.

Vilka är vi då?

En ganska okomplicerad byrå med stora öron och varmt hjärta. Vi arbetar varje dag med att bygga våra uppdragsgivares varumärken och att skapa kommunikation som verkligen ger resultat. Vi frågar mycket, och lyssnar mycket. Vi är dåliga på att skryta, men bra på att hålla det vi lovar.

Är TR en reklam- eller kommunikationsbyrå?

Det finns knappt någon bransch som är så trendkänslig som kommunikationsbranschen, kanske för att uttryck ska vara vår hemmaplan. Men ibland blir det nästan komiskt när vi försöker överträffa varandra med de senaste modeorden. Vi är ett företag som hjälper företag och organisationer med sin kommunikation. Om det sedan internt kallas “reklambyrå”, “kommunikationsbyrå” eller något ännu mer kreativt tycker vi är ganska ovidkommande…

Vad kan jag förvänta mig om jag kontaktar TR?

Att du möts av kommunikatörer som brinner för vad de gör och som med både hjärta och hjärna arbetar för långsiktiga, förtroendefyllda samarbeten. Av en byrå som ständigt är på väg mot ny kunskap och nya sätt att kommunicera som kan komplettera den erfarenhet och den kompetens vi redan besitter. Vi har arbetat med effektiv kommunikation sedan 1964. Och den resan har bara börjat.

Mikael Pettersson

Presskontakt VD/Pressansvarig 0910-73 22 07