Gör något för träindustrin, Maud!

I en interpellationsdebatt med näringsminister Maud Olofsson idag beskrev socialdemokraternas gruppledare i riksdagen Sven-Erik Österberg den allvarliga situationen för delar av träindustrin. Han menade att det är nonchalant att näringsministern inte ens tar sig tid att ta emot TMFs vd Leif G Gustafsson och Skogs- och Träfackets ordförande Kjell Dahlström.
- TMF har flera gånger föreslagit att regeringen tillfälligt borde sänka byggmomsen något som Sven-Erik Österberg tog upp under dagens interpellationsdebatt men det avfärdades av näringsministern, säger Leif G Gustafsson, vd TMF.

Regeringen beslutade nyligen att hus som är yngre än fem år inte ska omfattas av ROT-avdraget. Socialdemokraternas gruppledare var under debatten också tydlig i sin kritik mot regeringens förslag på ROT-avdrag eftersom det varken omfattar yngre småhus eller hyresrätter.

- Regeringens beslut om att hyresrätter inte ska omfattas av ROT-avdraget är beklagligt och borde omprövas omgående, avslutar Daniel Wennick, näringspolitiskt sakkunnig TMF.

För mer information vänligen kontakta:

Daniel Wennick, näringspolitiskt sakkunnig
070-679 72 01, daniel.wennick@tmf.se

Trä- och Möbelindustriförbundet är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. Bland medlemmarna finns företag som producerar trähus, kök, möbler, fönster, golv, dörrar, snickerier samt träkomponenter.
TMF Box 555 25, 102 04 Stockholm, Tfn 08-762 72 50, fax 08-762 72 24. www.tmf.se.