John Lundin från Uppsala snickrade hem segern i Yrkes-SM

Efter 18 timmars snickrande stod det klart att 21-årige John Lundin är Sveriges bästa unga möbelsnickare. Detta efter att finalen av Yrkes-SM i möbelsnickeri avgjorts på Carl Malmsten Furniture Studies 27-29 september. John får därmed representera Sverige i Yrkes-VM i Leipzig 2013.

Uppgiften finalisterna ställdes inför var att på 18 timmar tillverka en slags trappstege med inbyggd förvaring. En komplicerad uppgift som kräver både ett gediget yrkeskunnande samt stresstålighet. Domarna bedömer en rad kriterier såsom ritningsöverensstämmelse, sammansättning och yrkesmannakunskap. Och även om det var en jämn kamp så var det i slutändan Johns stege som föll domarna mest i smaken.

– John var helt enkelt bäst på flest punkter och det är ju helheten vi domare tittar på, både gällande slutprodukt och tillvägagångssätt. Planering av arbetet är A och O i sådana här sammanhang och det fixade John med bravur, säger Henrik Andersson, en av domarna i Yrkes-SM finalen och tillika svensk-nordisk mästare i möbelsnickeri 2002-2003.

– Det här känns overkligt! Jag hade inte räknat med att vinna. Med tanke på hur duktiga mina medtävlande var och hur ont om tid vi hade på oss att slutföra uppgiften så känns vinsten extra bra. Jag tror att jag tjänade en del på att ta mig tid till att förstå ritningen. På så sätt fick jag bättre koll på alla moment och kunde strukturera mitt arbete, säger en mycket glad John Lundin.

I och med SM-vinsten får John äran att representera Sverige i Yrkes-VM i Leipzig 2013. Inför VM kommer han att coachas av SM-domaren Henrik Andersson.

Övriga deltagare i Yrkes-SM finalen var Johan Svensson från Helsingborg,
Emil Granberg från Umeå och Erik Lindberg från Falköping, som på grund av ett oerhört jämnt resultat fick dela på andraplatsen.

För mer information:
John Lundin, 0706-34 61 63
Henrik Andersson, domare Yrkes-SM och VM-coach, 070-604 87 09
Henrik Smedmark, utbildningsansvarig Trä- och Möbelföretagen (TMF) 08-762 72 61, 0709-54 06 55, henrik.smedmark@tmf.se

Yrkes-SM:s webbplats: www.sm-mobelsnickeri.se

• Skola

• möbelindustri
  • möbelsnickeri
  • snickeri
  • yrkes-sm
  • yrkes-vm

Trä- och Möbelföretagen – TMF – är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag inom den träförädlande industrin. TMF:s uppgift är att stärka medlemsföretagens konkurrenskraft och verka för tillväxt. I samverkan med fmedlemmarna arbetar TMF med näringspolitik, branschutvecklingsfrågor samt arbetsgivarefrågor. TMF företräder ca 750 medlemsföretag med sammanlagt 30 000 anställda. Bland medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt träkomponenter. Hela trä- och möbelindustrin omsätter 70 miljarder kronor. www.tmf.se.