Möbeldagen, temadag för möbelbranschen: Utmaningar och konkurrensfaktorer i möbelindustrin

Lina Nordqvist är en av talarna på Möbeldagen 2013. Hon har bland annat designat bokhyllan Level  för Karl Andersson & Söner

Inspiration och kunskap – det är hörnstenarna för möbelsveriges självklara årliga forum, Möbeldagen. 2013 vässas konceptet med fler debattinslag än tidigare samt med fokus på underleverantörer och konkurrensfaktorer inom möbelindustrin. Den 19 november i Borås bjuds det på föredrag, paneldiskussioner samt – inte minst - nätverkande. Möbeldagen arrangeras av Trä- och Möbelföretagen (TMF) tillsammans med SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) och är en mötesplats för verksamma inom möbel- och inredningsbranschen.

Datum och tid: 2013-11-19, kl 09:00–17:00
Plats:  Pulsen Konferens, Kyrkängsgatan 8, Borås

- Samverkan och mötesplatser har blivit oerhört viktigt för att utveckla industrin och därmed tar Möbeldagen sikte på att vara en självklar plats för att diskutera branschfrågor. Det gäller inte minst i år med vår inriktning mot underleverantörer, säger Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling samt möbelansvarig på TMF.

- Jag tror det är viktigt för oss i möbelindustrin att träffas på andra ställen än mässor – här får man ett annat perspektiv, man utbyter idéer och får insikt om aktuella ämnen, säger Andreas Wadskog, vd på Karl Andersson & Söner och deltagare sedan 5-6 år.

Spännvidden är som vanligt stor mellan ämnena på Möbeldagen och 2013 täcker man bland annat in saker som nya material, möjligheter och utmaningar med automation, samt ett möte med designern Lina Nordqvist.

På den digra agendan dominerar ett viktigt ämne för året - underleverantörer. Aspens Bads vd, Pontus Eklind, ger sin syn på ”hur man utvecklar och utvecklas med sina underleverantörer”, och deltar senare i en panel som debatterar ämnet under rubriken ”Hur skapar vi en konkurrenskraftig underleverantörsindustri?” Vid sin sida har Pontus Ulf Åberg, vd, Totebo. Jörgen Johansson, marknadsansvarig, Svensson & Linnér samt Anders Melander, Docent företagsekonomi, Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Dessutom hålls en paneldiskussion om konkurrensfaktorer i den svenska möbelindustrin med representanter från Offecct, Material ConneXion samt Sveriges Arkitekter. Möbeldagen modereras av Nicklas Mattsson, chefredaktör för tidningen Entreprenör.

Läs merwww.tmf.se/mobeldagen
Detaljerat program – inkl. exakta tider - bifogas.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Ask-Engström, chef Branschutveckling TMF, cecilia.ask.engstrom@tmf.se, tfn. 08-762 72 06
Elin Quist, projektkoordinator TMF, elin.quist@tmf.se, tfn. 08-762 72 62
Anne Rådestad, kommunikationschef TMF, anne.radestad@tmf.se, tfn. 08-762 72 04