PRESSINBJUDAN; TMF på Stockholm Furniture & Light Fair 2016: Hållbarhet – en konkurrensfördel för svenska möbelföretag

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2016 07:55 CET

Närmare sju av tio möbler som produceras i Sverige går på export och varje sekund levereras nya svenska möbler ut i världen. Allt fler svenska möbelföretag tar nu också ansvar längs hela vägen; från arbetsförhållande och produktion till återvinning. Ett ansvar som ger konkurrensfördelar.
Trä- och Möbelföretagens, TMF:s, satsning på Stockholm Furniture & Light Fair (9-13 februari) går i hållbarhetens tecken under temat "Hållbar konkurrens".

- Att köpa svenskt har länge varit en garant för kvalitet men vår möbelindustri ligger i framkant även när det gäller hållbarhet. Kunden kan känna trygghet i att den svenska möbeln är tillverkad med hänsyn tagen till både miljö och socialt ansvar, säger Robin Ljungar, miljö- och hållbarhetschef på TMF.

I TMF:s monter (AG:04) kommer temat ”Hållbar konkurrens” att uppmärksammas på olika sätt under mässveckan; via exempel som sammantaget visar att svensk möbelindustri har högt anseende när det gäller synen på produktionsförhållanden och ett långsiktigt sätt att ta tillvara och återvinna produkter och material.

TMF lyfter fram ett antal möbelföretag i montern som är förebilder med sitt hållbarhetsarbete och vågar göra skillnad. Vi visar även upp exempel på ”exporthjältar” – möbler som sätter Sverige på kartan. Det är alltifrån bokhyllan Billy till stolen Campus.

- Svensk möbelindustri står sig stark i den internationella konkurrensen och kan dra fördel av att man inte bara har en unik design utan att man även tar ansvar för såväl miljö som schyssta arbetsvillkor för dem som tillverkar möblerna. Inte minst visar ökad efterfrågan på Möbelfakta-märkta produkter att kunderna blir alltmer medvetna och prioriterar ansvarsfull tillverkning, säger Robin Ljungar.

TMF arrangerar tre seminarier under veckan:

• Hållbar märkning, så väljer du rätt - 9/2, kl 13-14, Materialbiblioteket
  • Möbelfakta, Svanen, LEED eller BREAM – idag finns en rad olika märkningssystem, men hur kan man veta vad som är relevant? Seminariet reder ut begreppen och ger en initierad överblick.
  • Framtidens kontor - 11/2, kl 11-11.30, TMF:s monter AG:04
  • Ett seminarium som berättar mer om hur forskning och praktik kan samspela för bättre, friskare och mer lönsamma kontor.
  • Hållbar upphandling med Möbelfakta - 11/2, kl 14-15, M12
  • Möbelfakta fyller fem år och är viktigare än någonsin. Seminariet lyfter fram fördelarna för just upphandlare och hur Möbelfakta förbättrar möjligheterna till trygga, hållbara affärer.

Mer om "Hållbar konkurrens"; tmf.se/hallbarkonkurrens

• Robin Ljungar, miljö- och hållbarhetschef TMF, 073-823 72 43, robin.ljungar@tmf.se
  • Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling TMF, 070-381 72 06, cecilia.ask.engstrom@tmf.se
  • Anne Rådestad, kommunikationschef TMF, 070-562 72 04, anne.radestad@tmf.se
  • Trä- och Möbelföretagen – TMF – är bransch- och arbetsgivarorganisationen för företag som verkar i den träförädlande industrin. Bland de cirka 700 medlemmarna finns företag som producerar fönster, dörrar, golv, trähus, byggnadssnickerier, möbler, kök, inredningssnickerier samt trappor och träkomponenter. Industrin omsätter 70 miljarder kronor och har sammanlagt knappt 30 000 personer anställda. www.tmf.se.

Kommentarer (0)