Svensk möbeldesign ska göra avtryck i Milano: ”Vi står oss väl i den hårda konkurrensen”

Sverige står starkt som internationell möbelnation och gör avtryck utanför landets gränser. Det märks inte minst under designveckan i Milano (9-14 april) med världens största designmässa, Il Salone del Mobile. Närmare 70 procent av svensk möbelproduktion exporteras – en andel som ökat kontinuerligt de senaste fem åren.
Totalt visar 15 av TMF:s möbelföretag upp sina designade produkter under veckan – bland annat i en uppmärksammad utställning.

- Svensk möbelproduktion står sig väl i den hårda internationella konkurrensen. Både i Europa och på marknader längre bort efterfrågas möbler som formgivits och tillverkats med höga krav på kvalitet samt med en social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Det är verkligen roligt att så många av våra fantastiska möbelföretag tar tillfället att visa upp sina produkter under den viktiga Milano-veckan, säger Cecilia Ask Engström, chef för branschutveckling på TMF.

Under designveckan tar Sverige plats mitt i designdistriktet Brera med utställningen "HEMMA Gone Wild". Visit Sweden, Svensk Form och flera nationella designaktörer har skapat en suggestiv och naturinspirerad miljö som lyfter fram svenska produktnyheter och Sverige som designland och ingår i satsningen ”Swedish Design Moves” Utställningen har glädjande placerat sig på nyhetsbrevet Dezeens lista över de femton utställningar man inte ska missa under designveckan, bland alla de hundratals utställningar som erbjuds.

Flera av TMF:s medlemsföretag deltar i utställningen HEMMA Gone Wild; Blå Station, EFG, Fogia, Gemla, Gärsnäs, Källemo, Massproductions och Tre Sekel.
Därutöver har Blå Station, David Design, Karl Andersson & Söner, Lammhults, Offecct och Swedese egna montrar på Il Salone del Mobile, själva designmässan.

Läs mer om utställningen "HEMMA Gone Wild"@hemmagonewild (Instagram)
Läs mer om världens största designmässa, Il Salone del Mobile.

Följ TMF på Facebook, Instagram & Twitter: /traomobel, tmf_swe, @Traomobel

Swedish Design Moves
Näringsdepartementet satsar – fr om 2016 och fyra år framåt - på att lyfta och stärka Sverige som designdestination. Visit Sweden driver projektet i samarbete med några parter, däribland Svensk Form, Association av Swedish Fashion Brands, Sveriges Arkitekter samt Trä- och Möbelföretagen. Målet är att öka det internationella intresset för svensk design, mode och arkitektur, vilket ska leda till ökad turism och export och stärka Sverige som designdestination.
Swedish Design Moves har medverkat på ett antal designarenor de senaste åren; Stockholm Design Week, Stockholm Furniture Fair, Salone del Mobile i Milano samt events i Paris och Tokyo.

Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling TMF, 0703-81 72 06, cecilia.ask.engstrom@tmf.se
Sophie Hammarskjöld, kommunikationschef TMF, 0722-05 87 81, sophie.hammarskjold@tmf.se