Trä- och Möbelföretagen,TMF, på Stockholm Furniture & Light Fair 2018: Hur ska svensk möbelindustri bidra till att rädda världen?

I likhet med många andra tillverkningsindustrier står trä- och möbelindustrin inför stora utmaningar men också möjligheter. Svenska möbelföretag ställer om allt mer efter cirkulära affärsmodeller för att göra industrin ännu mer hållbar. Hur ska svensk möbelindustri bidra till att rädda världen? Kan man ta ett brett ansvarstagande redan i designprocessen? Och på vilket sätt kan upphandlare skapa mer hållbara affärer? TMF bjuder in till tre seminarier på det här temat på Stockholm Furniture & Light Fair.

- Behovet av hållbarhet ökar oavbrutet över hela världen. För att kunna designa och utveckla produkter med mindre miljöpåverkan måste vi ha ett övergripande perspektiv och ansvar som omfattar natur, människa och ekonomi. säger Robin Ljungar, miljö- och hållbarhetschef TMF.

TMF arrangerar tre seminarier under veckan:

• ”Responsible design: Beyond Sustainability” - 7/2, kl 09.00-09.50 Victoriahallen
    Andrea Ruggiero, prisbelönt designer och lärare på Parsons School of Design i New York city, uppvuxen i Italien, Kina och Österrike och som numera bor och jobbar i New York. Andrea kommer att prata om hur man som designer kan ta ett mer hållbart ansvarstagande i designprocessen genom att ta in alla aspekter av en produkts livscykel.
  • ”Hur ska svensk möbelindustri bidra till att rädda världen?”- 7/2, kl 14.00-14.50 Victoriahallen
    Hur designar vi möbler för en hållbar framtid? Hur skapar vi kundvärde med cirkulära affärsmodeller, och hur gör vi möbelindustrin fossil- och giftfri? Välkommen till en paneldebatt, ledd av Nina Ekelund, generalsekreterare på Hagainitiativet.
  • Hållbar upphandling med Möbelfakta – 8/2, kl 14.00–15.00 K12
    I det här seminariet lyfter vi fram fördelarna för just upphandlare och hur Möbelfakta förbättrar möjligheterna till trygga och hållbara affärer. Särskilt fokus kommer att ligga på Möbelfaktas krav ifråga om socialt ansvar.

I TMF:s monter (AG:04) kommer temat ” Sustainable Design 2018” att uppmärksammas på olika sätt under mässveckan; via exempel på cirkulära affärsmodeller som visar hur svensk möbelindustri arbetar långsiktigt, ansvarstagande och samtidigt kombinerar det med affärsnytta. Lilla Snåland, Lamino och Phoenix är tre kända möbler där varje produkt är kopplad till en cirkulär affärsmodell.

Mer om Sustainable Design 2018tmf.se/sflf2018 och tmf.se/hallbardesign.

• Robin Ljungar, miljö- och hållbarhetschef TMF, 073-823 72 43, robin.ljungar@tmf.se
  • Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling TMF, 070-381 72 06, cecilia.ask.engstrom@tmf.se
  • David Johnsson, vd TMF, 070-597 72 67, david.johnsson@tmf.se
  • Anne Rådestad, kommunikationschef TMF, 070-562 72 04, anne.radestad@tmf.se