Den mest miljövänliga produkten är den som redan finns - Tradera har i år sparat miljön minst 137 miljoner liter vatten

Sedan januari i år har Traderas medlemmar sparat miljön minst 394 ton kemikalier, 137 miljoner liter vatten och 37 ton koldioxid, och då är det bara baserat på siffror från två produktkategorier. Varje människa kan faktiskt ganska enkelt göra något för att vi ska kunna fortsätta leva i en vacker och frisk natur, genom att handla begagnat när det går.

Många känner till att det är bättre för miljön att handla begagnat men få känner till HUR mycket bättre det faktiskt är och vilken skillnad man som privatperson kan göra. Att välja begagnat framför nyproducerat kan ha stor effekt på miljön. Enligt siffror från Naturskyddsföreningen går det åt cirka 200 gram kemikalier och 70 liter vatten för att tillverka en t-shirt. Om dessa siffror sätts i relation med antalet sålda plagg på Tradera sedan årsskiftet innebär det att Traderas medlemmar har sparat in minst 137 miljoner liter vatten och 394 ton med kemikalier bara i år. Det är lika mycket vatten som:

• 2346 personer förbrukar på ett år
  • 342 500 normalstora badkar
  • 2 299 551 tvättar med normalstor tvättmaskin

Om man tittar på en annan populär kategori på Tradera som är DVD-filmer och TV-spel så har Traderas medlemmar sparat naturen hela 37 ton koldioxid sedan årsskiftet. Hela produktionsledet av ett stycke DVD-skiva kostar nämligen miljön cirka 132 gram koldioxid.

- Vi upplever att det är ganska få av våra medlemmar som insett vilka miljöhjältar de faktiskt är. Självklart går det inte alltid att handla begagnat men det är en ganska enkel handling som gör en väsentlig skillnad för vår miljö, säger Anna Chrona, pressansvarig på Tradera.

Fortsätter vi konsumtionen av nyproducerade produkter i samma takt som idag kommer flera av våra grundämnen vara förbrukade inom 50 år. Något måste göras men det finns mycket kvar att jobba med. I Traderas senaste undersökning uppgav 46 % att de anstränger sig för att vara klimatsmarta men att de nog kunde göra mer. Hela 90 % ansåg att miljöfrågan var mycket viktig och att det var bra att den diskuterades flitigt. Engagemanget finns där men man vill gärna ha hjälp med att ta reda på vad man som individ kan bidra med. Att handla begagnat är bara ett sätt.

Läs mer om hur man kan konsumera klimatsmart:

Så räknade vi:

Under jan-sep 2010 har Tradera haft 1 971 044 avslutade auktioner i klädkategorin. En t-shirt kostar i snitt 200 gram kemikalier och 70 liter att framställa*. Det innebär:
1 971 044 x 0,2 kg = 394 ton kemikalier. 1 971 044 x 70 = 137 973 080 liter vatten.

Under jan-sep 2010 har Tradera haft 279 601 avslutade auktioner i kategorin DVD-filmer och TV-spel. En DVD skiva kostar i snitt 135 gram koldioxid att producera**. Det blir
279 601 x 0,135 = 37 746 kg koldioxid.

*Källa: Lönngren, Mats, Ottosson, Mats, Naturskyddsföreningen. (2009), Tänk om … Stockholm: Alfa Print

** Källa: www.ecodisc.org

Anna Chrona, Pressansvarig, Tradera
achrona@ebay.com

Tradera startades 1999 och är idag Sveriges största auktionssajt med över 2,2 miljoner användare och varje månad säljs det hundratusentals varor. Varje vecka har Traderas hemsida 1,3 miljoner unika besökare vilket gör Tradera till en Sveriges största sajter enligt SIS-Index.

Mer från Tradera:
Tradera på Facebook, Tradera på Twitter, Tradera på Youtube, Tradera Widget, Nyheter från Tradera, Kampanjer på Tradera