I år lägger svensken närmare 900 kr på begagnade julklappar

Intresset för hållbar konsumtion ökar* och nu verkar konsumtionsmönstret också ge genomslag i julhandeln. I en undersökning som Tradera nyligen låtit genomföra uppger närmare hälften av svenskarna (46 %) att de kan tänka sig att köpa en begagnad julklapp till någon i år. Summan som vi planerar att spendera på begagnade julklappar är ca. 879 kronor. Undersökningen visar också att var fjärde person är positivt inställd till att få en begagnad julklapp.

Svenskarna planerar generellt att spendera mindre pengar på julklappar i år än tidigare, 2193 kr i år jämfört med 3479 kr 2013. Av detta belopp planerar man att spendera i genomsnitt 879 kr på begagnade klappar.

1 av 3 är mer benägna att handla begagnade julklappar idag än för fem år sedan, och kvinnor är i större utsträckning mer öppna för att handla begagnade julklappar än män. I snitt planerar svenskarna att handla ca 4 stycken begagnade julklappar. De som planerar att köpa flest begagnade julklappar i år är unga mellan 18-34 år.

– Vi är inte förvånade. Det finns en generell trend i samhället att man som individ funderar mer över sin konsumtion och strävar efter att göra hållbara val. Att ge gamla prylar nytt liv genom att låta någon annan glädjas över dem är det mest hållbara man som konsument kan göra, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

Var fjärde person som har deltagit uppger att de är positiva till att få begagnade julklappar. Den positiva inställningen beror främst på att det är bra för miljön, men också för att en begagnad julklapp känns unik, och att det inte bidrar till köphetsen.

De begagnade klappar som är mest populära att både ge och få är samlarsaker som t ex antikviteter, porslinsfigurer, designklassiker och leksaksbilar. Därefter kommer media, som TV-spel, serietidningar och böcker.

Julklappar som man helst vill ge begagnat:

1.Samlarsaker, 65 %
2.Media, 39%
3.Leksaker, 35 %
4.Accessoarer, 33 %
5.Hemelektronik, 23%
6.Märkeskläder 21 %
7.Sportprylar 19 %
8.Inget av ovan 17%

Julklappar som man helst vill få begagnat:

1.Samlarsaker 58%
2.Media 41%
3.Hemelektronik 35 %
4.Accessoarer 35 %
5.Märkeskläder 27%
6.Sportprylar 19%
7.Leksaker 16%
8.Inget av ovan 20%

Anledningar till varför man är positiv till att få en begagnad julklapp:

1. För att det är bra för miljön, 31%
2. Den känns unikt utvald, 21%
3. Det bidrar inte till köphetsen, 17%
4. Det är ekonomiskt, 16%
5. Det finns kanske ett värde bakom, 12%

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 31 oktober - 2 november 2016 har sammanlagt 1012 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

För mer information vänligen kontakt:
Sofia Hagelin, presschef på Tradera
shagelin@paypal.com
0708877695

*Källa: http://www.svenskhandel.se/aktuellt-och-opinion/pressmeddelanden/2016/okat-engagemang-for-hallbarhet/